J. Rinta-Jouppi selvitti, millainen merkitys autolla on urheilijoiden arjessa. Piinapenkkiin valikoitui Nurmon Jymyn salibandyn miesten edustusjoukkueessa pelaavat Miko Saarela, Anton Roth ja Arttu Kukko, jotka avaavat blogissa autoilutottumuksiaan.
Tämän kovan kolmikon taso salibandykentillä on tunnetusti parhaimmillaan, mutta säilyykö taso, kun alla on neljä rengasta ja ruuhkainen liikenne? Se selviää lukemalla alta.
Vuonna -94 syntynyt Saarela haaveilee tilavasta hybrid-ajoneuvosta sähkönsinisessä värityksessä.
Jymyssä puolustajana operoivalla Miko Saarelalla auto näyttelee isoa osaa arjen keskellä. Työ- ja treenimatkojen etäisyydet ovat pitkiä, joten päivittäinen tarve on lähes välttämätöntä. Kilometrejä mittariin vuodessa kertyy arviolta noin 15–20 tkm ja autossa hän pitää tärkeänä riittävää tavaratilaa, webastoa sekä automaattivaihteita. Neljä autoa elämänsä aikana omistanut Saarela nostaa näistä jalustalle Volvo s80 vm. 2004, automaattivaihteinen Volvo palveli pitkään ja upeat nahkapenkit sekä äänentoistolaitteet jättivät mieheen positiivisen muistijäljen.
– Täytyy myöntää, että kaikkein lämpimimmät muistot ovat jääneet Volvosta, joka palveli usean vuoden ajan, se ei liioin oikutellut tai aiheuttanut päänvaivaa. Auton omistajana arvostan toimivuutta ja kestävyyttä. Jos itse joutuisin konepellin alta selvittämään auton vian, niin äkkiä menisi sormi suuhun.
Näitä ajoneuvoja Miko Saarela suosittelee!
Rothin unelmien ajoneuvo herättäisi varmasti kateutta ja kunnioitusta ohikulkijoilta. Kunnianhimoisen valinnan taustalla on Rolls-Roycen lippulaivamallin näyttävyys ja muotoilu.
Kolmikon nuorin, Anton Roth, 21, arvostaa autossa laadukkaita äänentoistovälineitä ja hänelle tärkeintä on päästä turvallisesti paikasta A paikkaan B. Vaikka liukkaana hyökkääjänä tunnettu Roth kertookin heikkoudekseen manuaalivaihteet, ei hän silti olisi vielä halukas vaihtamaan automaattivaihteiseen autoon. Nuorella miehellä on ollut kaksi aiempaa ajoneuvoa, joista vuoden 2008 Opel Astra on ansainnut Antonin luottamuksen.
– Olen Tampereelta kotoisin ja Seinäjoelle muutettuani on edestakainen Tampere-Seinäjoki -välimatka tullut hyvin tutuksi ja siitä syystä vuodessa tulee mittariin lähemmäs 20 tkm. Tätä väliä paahtaessa tulee kuunneltua paljon musiikkia, sen avulla mieli pysyy virkeänä ja matkakin tuntuu menevän tuplasti nopeammin. Tämän vuoksi minulle on tärkeää, että ajoneuvon äänentoisto on kohdillaan.
Täältä löydät Anton Rothin suosittelemat ajoneuvot!
Arttu Kukko uskoo sähköautojen valtaavan automarkkinaa jo lyhyelläkin aikavälillä. Toistaiseksi ainoana esteenä hankinnalle hän näkee sähköajoneuvojen korkeat hankintahinnat.
Joukon kokeneimman tittelistä nauttiva Arttu Kukko ei kiinnitä liikaa huomiotaan ajoneuvon varusteluun, vaan hän pitää tärkeänä riittävän pientä kulutusta ja päästöjen vähyyttä. Opiskelupaikka Jyväskylästä varmisti sen, että jatkossa kilometrejä tulee enemmän ja auto on vähintäänkin tarpeen. Kokemus paistaa läpi myös hänen autohistoriastaan. Omistuksessa on ollut ajan saatossa kuusi erilaista ajoneuvoa, joista vuoden 1998 Toyota Corollaa hän ylistää yli muiden ja kokee sen olleen toistaiseksi luotettavin menopelinsä.
– Aikataulut junien kanssa eivät mene aina yksi yhteen, joten tällöin auto tulee tarpeelliseksi ja helpottaa kummasti arkea. Myös treenimatka Seinäjoki-Nurmo välillä taittuu omalla Opelilla kätevästi. Tulevaisuutta silmällä pitäen sähköautot kiinnostavat vähäisten päästöjen ja helppokäyttöisyyden vuoksi. Vielä kun hinnat tuosta alkavat lähentelemään bensa- ja diesel-autojen tasoa, niin näen sen erittäin relevanttina hankintana.
Käy kurkkaamassa Arttu Kukon suosittelemat ajoneuvot täältä!
Ympäri Suomen tikkaa heittämällä
Parivaljakko Saarela ja Kukko kertoivat parhaita kokemuksiaan auton ratista ja selväksi ykköseksi nousi kesän 2021 Kumikuula-niminen leikkimielinen kilpailu, johon kaksikko osallistui parin muun tutun ”autokunnan” lisäksi. Jokainen autokunta hankki seurueelleen netistä edullisen ajoneuvon ja ainut sääntö oli, että auton vuosimalli tuli olla vanhempi kuin 1994. Kaksikon menopeliksi valikoitui vuoden -86 Toyota Carina. Reissun kolme päämäärää selvitettiin heittämällä tikkaa Suomen karttaan ja ensimmäiseksi etapiksi paljastui Kuusamo.
Ajomatkan varrelle seurueet olivat suunnitelleet ja järjestäneet erilaisia aktiviteetteja ja kilpailuja, joiden lopputulosten mukaan jaettiin pisteitä autokunnittain. Jokainen seurue selvisi perille Kuusamoon saakka, mutta kaikki ei kuitenkaan aina kestä ikuisesti, sillä pohjoisesta alaspäin lasketellessa Kouvolan kohdalla vuoden -86 Carina sanoi sopimuksensa irti. Saarelan ja Kukon seurueen autotietämys ei ollut sillä tasolla, että omatoimisesti olisi voitu ajoneuvoa elvyttää tai tehdä korjaustoimenpiteitä. Näin ollen auton matka päättyi siihen, mutta nopealla aikataululla sille löytyi nettiautosta ostaja, sadan euron myyntihintaan. Carinan poismenon vuoksi autokunnat yhdistivät voimansa ja reissu saatiin päätökseen. Neljä päivää kestäneen kilpailun aikana kilometrejä kertyi jopa 1900 km.
Toyota Carina jaksoi lähes 1400 km, lopulta matka tyssäsi Kouvolassa.
Laitoimme Nurmon Jymyn kolmikon ahtaalle Autotietäjä-nimisessä kilpailussa. Videosarjan ensimmäisen jakson voit käydä katsomassa täältä. Sarjan toinen osa tullaan julkaisemaan J. Rinta-Joupin YouTube-kanavalle lähiaikoina. Pysy kuulolla!
J. Rinta-Joupin laajasta valikoimasta löydät niin uudet, kuin käytetyt ajoneuvot. Tutustu laadukkaaseen tarjontaamme osoitteessa rintajouppi.fi. Mikäli olet myymässä ajoneuvoasi, älä epäröi tarjota sitä meille! Ostolomakkeen täytettyäsi ammattitaitoiset ostajamme ovat sinuun yhteydessä pikimmiten ja saat tarjouksen ajoneuvostasi aina käden käänteessä.