Bensa, diesel, sähkö ja hybridi.. Käyttövoimien kirjo on laaja ja tarjoaa autoilijalle monia vaihtoehtoja. J.Rinta-Joupin käyttövoimakoulu-sarja esittelee eri voimanlähteitä tuoden esille niiden hyvät kuin huonotkin puolet. Lue sarjan asiantuntijoiden hyödylliset vinkit oikeanlaisen käyttövoiman valintaan ja varmista, että valitsemasi käyttövoima palvelee juuri sinun omia tarpeitasi parhaiten.
Kolmasosa Suomen autokannasta on dieselautoja ja niiden suosio on yhä nykypäivänä vakaata. Dieselpolttoaine onkin yksi tehokkaimmista ja energiatiheimmistä polttoaineista saatavilla. Verrattuna bensiinillä toimivaan ottomoottoriin on kaasuöljyä käyttävä puristussytytteinen dieselmoottori hyötysuhteeltaan huomattavasti parempi. Näin ollen diesel on polttoainetaloudeltaan ja energiatehokkuudeltaan loistokas.
- Juuri hyvän energiatehokkuutensa ansiosta diesel on käyttövoimana paljon pitkiä matkoja taittavalle ja raskaita kuormia vetävälle autoilijalle hyödyllisin, kertoo J.Rinta-Joupin Seinäjoen Herralankadun liikkeen paikallisjohtaja Ville Korpela.
Hyvän hyötysuhteen ja polttoainetalouden kääntöpuolina ovat dieselauton kalliimpi rakenne ja suurempi melutaso. Lisäksi kylmillä säillä dieselillä kulkeva menopeli tarvitsee talvilaadun dieseliä normaalin sijasta, jottei polttoaine jähmettyisi polttoainejärjestelmään. Dieselmoottori lämpenee melko hitaasti lyhyillä matkoilla, jonka takia lisälämmitin on usein tarpeen lämmöntuottoa varten. Dieselin ja bensiinin moottoriin liittyvät eroavaisuudet ovat kuitenkin kaventumassa jatkuvasti.
Myös diesel- ja bensa-autojen hintaero on pienentynyt hiilidioksidipäästöihin perustuvan autoveron ansiosta. Dieseltekniikalla toimiva ajoneuvo nimittäin tuottaa huomattavasti vähemmän hiilidioksidipäästöjä verrattuna bensiinillä kulkevaan autoon. Silti dieselautojen ongelmana on kuitenkin pidetty hiukkaspäästöjä ja typen oksidipäästöjä. Tällaisten haitallisten päästöjen vähentämiseksi ja hallitsemiseksi dieselautoihin edellytetään nykyään asennettavaksi hiukkassuodattimet ja pelkistävät katalysaattorit. Dieseliin voidaan sekoittaa myös biokomponentteja päästöjen vähentämiseksi. Päästöjä saadaan yhä alemmas käyttämällä uusiutuvaa jätteistä tuotettua dieseliä, jonka päästöt ovat jopa 90 prosenttia alhaisemmat kuin fossiilisen dieselin.
- Päästöjä syntyy, kun auto kuluttaa. Oman autonsa kulutusta kannattaa siis seurata tarkoin, sillä jos kulutus on pientä, on auton päästötkin maltillisella tasolla. Tällä hetkellä diesel on kulutuksen näkökulmasta katsottuna yksi parhaista vaihtoehdoista.
Monet autoilijat kehuvat dieseliä eteenkin sen miellyttävien ajo-ominaisuuksien ansiosta. Dieselautoissa on usein varsin hyvä ohituskiihtyvyys ja auton erinomainen vääntö tekee ajosta mukavaa. Lue lisää dieselistä käyttövoimana ja sen tulevaisuudesta täältä. Tutustu myös dieselautojen valikoimaan nettisivuillamme tai tule käymään lähimpään liikkeeseen!