Dieselvero luo epätasa-arvoa Suomalaisten autoiluun.

J. Rinta-Jouppi Oy

Dieselvero herättää Suomessa paljon tunteita ja sen poistamisesta käydään kiivasta keskustelua niin autoilijoiden kuin päättäjienkin keskuudessa.

 

Keskustelun dieselveron poistamisesta polkaisi kunnolla käyntiin Haapavedellä asuvat Tuulikki ja Heino Paavola. Pariskunta käyttää asuinpaikkansa sijainnin vuoksi autoja työssään ja arjessaan paljon ja he kyllästyivät epäreiluun verotukseen. Pariskunta keräsi dieselveron poistoa ajavaan kansalaisaloitteeseen huimat 125 439 allekirjoitusta. Käyttövoimaveron poistoa ajava kansalaisaloite on toimitettu lakivaliokunnan puheenjohtajalle ja asiaa on käsitelty eduskunnan täysistunnossa. Asiasta voit lukea lisää täältä.

 

Rinta-Joupin Myyntijohtaja Markku Ala-Hakunin (ei kuvassa) mielestä pariskunnan tapaus on täydellinen esimerkki usean suomalaisen arjesta. Molempien tahojen mielestä etäällä, pienillä paikkakunnalla asuvia autoilijoita ei tulisi rangaista, vaan kannustaa puhtaamman ja fiksumman autoilun edistämiseksi.

 

”Suomi on maantieteellisesti, välimatkojen kannalta hyvin eriarvoinen paikka asua ja siksi arjen mahdollistavaa autoilua tulisi lähestyä siitä näkökulmasta, että mikä tarjolla olevista käyttövoimaratkaisusta on juuri minulle sopivin ja järkevin vaihtoehto. Juuri siksi Tuulikin ja Heinon kansalaisaloite on monelle niin merkityksellinen ja esimerkillinen teko”, J. Rinta-Joupin Myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni sanoo.

 

Sekä Tuulikki ja Heino Paavolan, että Markku Ala-Hakunin mukaan Suomen kaltaisessa, harvaan asutussa maassa tulisi ennen kaikkea kehittää ja asettaa kannustimia maamme autokannan päivittämiseksi. Kumpikin osapuoli on yhtä mieltä siitä, että jos halutaan edesauttaa puhtaampien polttoaineiden käyttöä, pitää ymmärtää antaa enemmän mahdollisuuksia autoilijoille, kuin ottaa vain pois rajoitteiden muodossa.

 

Ala-Hakunin mielestä on vielä liian aikaista vaatia kaikkia suomalaisia vaihtamaan nykyisiä kulkuneuvoja uudempiin hybrideihin tai sähköautoihin, sillä kaikilla ei niihin ole vielä varaa. Hän huomauttaa myös, että automarkkinoilla tulee menemään vielä muutamia vuosia, ennen kuin nyt lanseeratut ajoneuvomallit ovat saatavissa vaihtoautopuolella alempaan hintaan kuin uutena tilatessa. Siihen asti paras ratkaisu on auttaa ihmisiä ajamaan itselle sopivimmalla ajoneuvolla, kohtuudella, jotta ympäristöasioita voidaan edesauttaa käytännössä.

 

”On hyvä muistaa kuinka dieselit ovat mainettaan parempia ajokkeja, sillä nykyiset Euro 6 dieselmoottoritkin tuottavat hiilidioksidipäästöjä keskimäärin 15 % vastaavankokoisia bensiiniautoja vähemmän – tähän kun ottaa huomioon yksilöiden erilaiset tarpeet, on vaikea osoittaa sormella mitään tiettyä käyttövoimaa kohti”, Ala-Hakuni huomauttaa. Dieselauton aiheuttama mielikuva ilmaston pahimpana vihollisena alkaa siis olla historiaa. Asiaa käsittelemme tarkemmin aiemmassa blogitekstissämme Dieselin valintakin voi olla ekoteko.

 

Tuulikki ja Heino Paavola ovat tehneet hienoa työtä asian eteen. J. Rinta-Jouppi lahjoitti pariskunnalle kuukauden polttoaineet. Dieselveron poistamista vaativan kansalaisaloitteen tilanne on edelleen avoinna.

 

Suositellut artikkelit