Renkaisiin kannattaa panostaa, sillä se on pieni kulu autoilun kokonaiskustannuksissa, mutta parantaa huomattavasti sekä ajomukavuutta että turvallisuutta. Oikealla rengasvalinnalla voi myös pienentää kulutusta.
Vaihtoajankohta tulee valita säätilan mukaan
Virallisesti kesärenkaat tulee vaihtaa viimeistään maaliskuun lopussa tai toista pääsiäispäivää seuraavana maanantaina. Sään vaatiessa talvirenkaita saa kuitenkin käyttää myös pidempään.
– Päivämäärien tuijottamisen sijaan kannattaa kurkistaa ulos ja tehdä päätös renkaiden vaihdosta säätilan mukaan. Kun tiet ovat kuivat ja yöpakkaset ovat ohi, on turvallista vaihtaa kesärenkaisiin, kertoo Tikkurilan J. Rinta-Joupin jälkimarkkinointipäällikkö Rainer Ehro.
Nastarenkaita ei kannata käyttää yhtään pidempää, kuin on tarve. Nastarenkaiden on havaittu aiheuttavan katupölyä, joka on ihmiselle haitallista ja muutenkin epämiellyttävää. Nastat myös kuluttavat asfalttia, jos niitä käytetään tarpeettomasti liian aikaisin syksyllä tai liian pitkään keväisin.
Hyvät renkaat saa nykyisin edullisesti
Renkaat näyttelevät merkittävää osaa, kun mietitään auton turvallisuutta, käyttömukavuutta sekä kulutusta. Hyvät renkaat korostavat autossa olevia hyviä ajo-ominaisuuksia. Auto on kiinni tiessä vain noin neljän kämmenen kokoisen pinnan alalta. Jos renkaat ovat kuluneet, auton käsiteltävyys huononee dramaattisesti. Huonot ja kuluneet renkaat taas tekevät turhiksi erilaiset tarkasti hiotut ajettavuutta ja turvallisuutta parantavat teknologiat. Millaiset renkaat sitten kannattaa valita?
– Suosittelen panostamaan laadukkaampiin renkaisiin. Renkaiden hintaerot ovat vuosien varrella kaventuneet ja pienellä lisäsatsauksella saa lisää sekä käyttömukavuutta että turvallisuutta, Rainer Ehro kertoo.
Kysyttäessä renkaiden tärkeimmistä ominaisuuksista, Ehro nostaa kolme merkittävää tekijää esiin.
– Vesiliirron torjuntaominaisuudet ovat tärkeä turvallisuustekijä Suomen kesässä ja syksyssä. Mukavuustekijöistä taas hiljaisuus nousee esille etenkin, kun ajetaan pitkiä matkoja. Eikä pidä unohtaa vierintävastusta, joka vaikuttaa auton polttoainekulutukseen.
Renkaat vanhenevat vaikkei niitä käyttäisi
Renkaasta löytyy merkintä josta näkee koska se on valmistettu. Käytännössä usein rengas kuluu käyttökelvottomaksi ennen kuin renkaan maksimikäyttöikä tulee vastaan. Jos kuitenkin ajokilometrejä kertyy vähän, on syytä pitää huoli ettei rengas ole liian vanha.
– Jos renkaat ovat viisi vuotta vanhat, kannattaa jo alkaa miettimään joko olisi aika vaihtaa uudet alle. Renkaan koveneminen lisää jarrutusmatkaa ja huonontaa renkaan pitoa, Kertoo Ehro.
Renkaita voi nykyisin säilyttää kätevästi rengashotelleissa, joissa ne puhdistetaan ja säilötään asianmukaisesti. Rengashotellien suosiota ovat lisänneet paloturvallisuusmääräykset, jotka kieltävät renkaiden varastoimisen kerrostalojen varastotiloissa.
– Itse jos säilöö renkaat niin se kannattaa tehdä ennemmin lämpimissä tiloissa kuin ulkosalla. Renkaiden kunnon kannalta on tärkeää suojata ne suoralta auringonvalolta, Rainer Ehro muistuttaa.