Hybridiautossa on kaksi erillistä voimanlähdettä; sähkö- ja polttomoottori. Mitä kannattaa ottaa huomioon hybridiautoa käytettäessä ja valittaessa? Aiheuttaako hybridiautoiluun siirtyminen muutoksia ajotottumuksissa?
Hybridiautolla ajettaessa ei omaa ajotapaa ole pakko muuttaa, mutta sen saattaa tehdä huomaamattaan.
– On koukuttavaa seurata, koska auto kulkee sähköllä, koska polttomoottorilla ja milloin molemmilla. Siinä on myös sellainen vaikutus, että hybridin ratissa alkaa ajamaan tarkemmin, toteaa Jarmo Pääkkönen J. Rinta-Joupilta.
Jotta hybridiautoilusta saa parhaimman hyödyn irti, on oikeaa vaihtoehtoa valittaessa otettava huomioon käyttäjän tarpeet. Hybridiautoissa on valittavissa erilaisia hybridimalleja, joiden kantama sähkömoottorilla ajamiseen vaihtelee autojen akkukapasiteetin mukaan. Pisin kantama sähköllä ajoon on Plug-in hybridissä, jonka akkuja voi ladata myös latauspistokkeella.
Hybridit, sekä pian markkinoille tulevat mild-hybridi, keräävät akkuihin virtaa auton jarrutusenergiasta. Hybridin, sekä erityisesti mild-hybridin, hyöty tulee konkreettisimmin esiin kaupunkiajossa sekä liikkeelle lähdettäessä, kun auto käyttää suurimmaksi osaksi sähkömoottoria. Mitä kovemmaksi vauhdit kasvavat ja matkat pitenevät, sitä pienemmäksi hybridin edut ajossa tulevat.
Parhailla Plug-in hybrideillä pääset jopa 50km sähköllä. Sähkön loputtua auto kulkee normaalisti polttomoottorilla ja sen polttoainetalous vastaa tavallista autoa. Latausominaisuus ja isompi akusto nostaa auton hintaa. Myös perävanun vetopainoissa saattaa olla mallikohtaisia eroja. Hybridillä ajo kaupungissa on miellyttävää, koska sähkömoottori on hiljainen. Hybridiautot ovat aina automaattivaihteisia.
– Sähkömoottorin luonne on erilainen kuin polttomoottorin. Se luovuttaa maksimivääntömomentin heti käynnistyttyään ja on näin ollen voimakkaamman tuntuinen. Latausominaisuuden vuoksi myös ns. moottorijarrutus on voimakkaampi, kertoo Jarmo Pääkkönen.
Jarmo Pääkkönen listasi, mihin hybridillä ajettaessa kannattaa kiinnittää huomiota:
Hybridiautoilun yleistymiseen vaikuttaa tiukentuva autojen päästöihin kohdistuva lainsäädäntö. Euroopan unionin alueella myytävien uusien henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt saavat olla enintään 95 g/km vuodesta 2020 alkaen. Tästä syystä hybridiautot tulevat yleistymään autovalmistajien valikoimissa. Myös kuluttajat ovat päästöjen suhteen entistä valveutuneempia ja omilla valinnoilla halutaan huomioida ympäristö entistä paremmin.