Vakionopeudensäädin on alun perin kehitetty helpottamaan ajamista pitkillä matkoilla, lieventämään uupumusta tien päällä, parantamaan ajoneuvon polttoainetehokkuutta sekä lisäämään turvallisuutta. Kokosimme kasaan yleisimpiä kysymyksiä auton vakionopeudensäätimeen liittyen.
Tästä tekstistä löydät vastaukset alla oleviin kysymyksiin, voit siirtyä suoraan vastaukseen klikkaamalla kysymystä:
- Mikä on vakionopeudensäädin?
- Mikä on adaptiivinen vakionopeudensäädin?
- Miten vakionopeudensäädintä käytetään?
- Milloin sinun pitäisi käyttää vakionopeudensäädintä?
- Onko kaikissa autoissa vakionopeudensäädin?
- Säästääkö vakionopeudensäädin polttoainetta?
- Onko adaptiivinen vakionopeudensäädin turvallinen ominaisuus käyttää?
Osassa ajoneuvoista vakionopeudensäätimen painikkeet löytyvät ohjauspyörästä.
Mikä on vakionopeudensäädin?
Vakionopeudensäädin on elektroninen laite, joka mahdollistaa autolla ajon vakionopeudella ilman, että kuljettajan tarvitsee jatkuvasti säätää kaasupoljinta. Vakionopeudensäädin toimii siten, että kuljettaja asettaa halutun nopeuden ja järjestelmä ylläpitää sitä automaattisesti. Se on suunniteltu käytettäväksi teillä, joilla ei ole usein käännöksiä tai pysähdyksiä.
Vakionopeudensäädin on hyödyllinen toiminto pitkillä ajomatkoilla, sillä se vähentää kuljettajan ajorasitusta ja auttaa säilyttämään kulkuneuvon nopeuden tasaisena, joka taas voi pienentää sen polttoainekulutusta. Vakionopeudensäädin löytyy yleensä nykyaikaisista autoista ja se toimii yhdessä auton muiden järjestelmien kanssa.
Vakionopeudensäädintä suositellaan käytettävän vain sopivissa olosuhteissa ja tilanteissa, esimerkiksi suoralla moottoritiellä. Sen sijaan sitä ei kannata käyttää huonoissa sääolosuhteissa tai vilkkaassa kaupunkiliikenteessä, sillä näissä tilanteissa kuljettajan on oltava erityisen tarkkaavainen ja valmiina reagoimaan nopeasti muuttuviin tilanteisiin.
Nykyisin myös uudemmista moottoripyöristä löytyy vakionopeudensäädin. Yleisimmin matkapyöristä, joilla ajetaan pidempiä taipaleita.
Mikä on adaptiivinen vakionopeudensäädin?
Adaptiivinen vakionopeudensäädin (ACC) on järjestelmä, joka käyttää antureita ja kameroita havaitakseen edellä ajavan ajoneuvon etäisyyden ja nopeuden, ja säätää sen avulla automaattisesti auton nopeutta, jotta se pysyy turvallisella etäisyydellä ja nopeusrajoitusten mukaisella nopeudella. Se on perinteistä vakionopeudensäädintä edistyksellisempi järjestelmä, sillä se muuntaa auton nopeutta automaattisesti, jotta kuljettajan ei tarvitse sitä itse kaasupolkimesta säädellä. Adaptiivinen vakionopeudensäädin on erittäin hyödyllinen varuste pitkillä ajomatkoilla.
Miten vakionopeudensäädintä käytetään?
Vakionopeudensäätimen päälle asettaminen on helppoa. Vaikka eri autojen vakionopeudensäätimet saattavat toimia hieman eri tavoin, niiden käyttö perustuu yleensä seuraaviin vaiheisiin:
- Paina ohjauspyörän vakionopeudensäätimen kytkimestä ON-painiketta.
- Merkkivalo ilmestyy auton tietonäyttöön ja se vaihtaa väriä osoittaakseen järjestelmän tilan.
- Kiihdytä auto haluamaasi nopeuteen.
- Paina vakionopeudensäätimen SET tai ASETA -painiketta, jotta nopeus lukittuu.
- Ota jalka pois kaasupolkimelta.
- Tarvittaessa voit lisätä tai vähentää nopeutta painamalla vastaavia painikkeita tai kaasupoljinta.
Kuvassa vuoden 1999 Mercedes-Benz SLK-mallin vakionopeudensäädin, jota säädetään ohjauspyörän takana olevasta vivusta.
Milloin sinun pitäisi käyttää vakionopeudensäädintä?
Vakionopeudensäädintä kannattaa käyttää tilanteissa, joissa ajetaan pitkiä matkoja tai pitkä aika samalla nopeudella, esimerkiksi moottoritiellä. Sitä ei kuitenkaan kannata käyttää mikäli:
- Ajat vilkkaassa liikenteessä.
- Ajorata on liukas, epätasainen tai liian mutkikas.
- Sää on sumuinen tai hyvin sateinen.
- Ajonopeusrajoitukset vaihtelevat paljon.
Onko kaikissa autoissa vakionopeudensäädin?
Nykyään useimmista ajoneuvoista löytyy vakionopeudensäädin, jonka voi kytkeä päälle painamalla ohjauspyörän nappia tai kääntämällä ohjauspyörän lähellä olevaa vipua. Vanhemmissa, edullisemmissa ja heikommin varustelluissa autoissa vakionopeudensäädin on harvinaisempi. Vakionopeudensäädin käyttää servomekanismia, joka toimii yhdessä kaasun kanssa pitääkseen auton kulkevana tietyllä nopeudella.
Säästääkö vakionopeudensäädin polttoainetta?
Yleisesti ottaen kyllä. Vakionopeudensäädin voi auttaa säästämään polttoainetta. Jatkuvan nopeuden tasainen ylläpito voi säästää bensiiniä keskimäärin 7–14 prosenttia. Sen sijaan kaasupolkimen pumppaamisesta syntyvät kiihdytys- ja hidastusvaihtelut voivat syödä enemmän polttoainetta. Loppukädessä todellinen polttoainesäästö on monen tekijän summa. Siihen vaikuttavat muun muassa kuljettajan ajotyyli, ajotila, ajoneuvon malli ja monet muut asiat.
Vakionopeudensäädintä kannattaa hyödyntää pitkillä ajomatkoilla säästääkseen polttoainetta.
Onko adaptiivinen vakionopeudensäädin turvallinen ominaisuus käyttää?
Adaptiivinen vakionopeudensäädin eli Adaptive Cruise Control (ACC) on turvallinen ominaisuus, mikäli sitä käyttää sopivissa tilanteissa ja olosuhteissa. Liiallinen käyttö, esim. liukkailla, mutkikkailla tai ruuhkaisilla teillä voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vaaratilanteita.
ACC:n pääasiallinen tavoite on parantaa ajoneuvojen turvallisuutta ja helpottaa autolla ajamista. Järjestelmä auttaa välttämään törmäyksiä eteen tulevien ajoneuvojen kanssa ja monissa tapauksissa se on myös yhdistetty hätäjarrutusjärjestelmään, joka voi automaattisesti pysäyttää auton, jos eteen tulee este, jota kuljettaja ei havaitse ajoissa.
Vaikka adaptiivinen vakionopeudensäädin tekee paljon jarrutus- ja kiihdytystyötä kuljettajan puolesta, on auton ratissa edelleen oltava jatkuvasti valppaana ja keskittyä ajamiseen, sillä adaptiivinen vakionopeudensäädin ei ole täysin autonomisen ajamisen järjestelmä.