Suomessa hätävilkkuja saa käyttää lain mukaan pysähtyneessä autossa silloin, kun se on jouduttu pysäyttämään sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle. Lisäksi hätävilkkua on nykyisin sallittua käyttää vuonna 2020 voimaan tullen lain mukaan myös liikkuvassa ajoneuvossa varoittamaan muita tienkäyttäjiä välittömästä vaarasta. Hätävilkkujen käyttö on hyvä opetella ajoissa, jotta onnettomuustilanteessa on tiedossa kuinka toimia.
Hätävilkkuja käytetään usein väärin
Hätävilkkuja saa lain mukaan käyttää pysähtyneessä autossa vain silloin, kun se on jouduttu pysäköimään muulle liikenteelle vaaralliseen paikkaan. Esimerkiksi hinattavassa autossa hätävilkkuja ei tule pitää päällä, sillä se estää tavallisten vilkkujen käytön. Tällöin muu liikenne ei saa tietoa jos hinausyhdistelmä on aikeissa kääntyä. Keski-Euroopassa käytössä oleva tapa varoittaa moottoritiellä perässä ajavia hidastuvasta liikenteestä on Suomessa kiellettyä.
Lisäksi nykyisin hätävilkkua saa käyttää myös liikkuvassa ajoneuvossa varoittamaan muuta liikennettä välittömästä vaarasta. Hätävilkkua voi käyttää myös tilanteessa, jossa näet taustapeilistä lähestyvän hälytysajoneuvon vilkut päällä. Näin varoitat muuta liikennettä lähestyvästä hälytysajoneuvosta sekä ilmoitat hälytysajoneuvolle, että olet havainnut tämän.
Pimeällä myös seisontavalot päälle
Pimeällä tiellä on tärkeää toimia erityisen varovaisesti, jos auto joudutaan pysäyttämään tien sivuun. Jos auto jää tielle niin, että on olemassa törmäysriski, on hyvä hätävilkkujen lisäksi kytkeä päälle myös seisontavalot. Seisontavaloista muut tiellä liikkuvat erottavat auton paremmin ja pystyvät myös hahmottamaan miten päin auto tien sivussa on. Seisontavalot eivät ole sama asia kuin ajovalot. Ajettaessa käytettävät lähi- ja kaukovalot ovat niin kirkkaat, että ne saattavat häikäistä muita kuljettajia eikä hätävilkut erotu niiden rinnalla. Myös auton läheisyydessä liikkuvat ihmiset saattavat jäädä huomaamatta, jos kirkkaat ajovalot ovat suunnattuna vastaan tulevaa liikennettä kohti.
Uusissa autoissa hätävilkut toimivat automaattisesti
Uusimmat autot kytkevät hätäjarrutuksen merkkivalon automaattisesti päälle rajun jarrutuksen aikana. Hätäjarrutuksesta kertova merkkivalo saattaa muistuttaa hätävilkkuja, mutta todellisuudessa se vilkkuu eri taajuudella kuin itse hätävilkut. Lain mukaan hätäjarrutuksen merkkivalo saa syttyä päälle kun jarrutuksen alkaessa autolla on nopeutta yli 50 kilometriä tunnissa. Hätäjarrutuksen merkkivalon lisäksi uusissa autoissa saattaa vilkkua myös jarruvalot. Auton pysähdyttyä hätäjarrutuksen merkkivalo sammuu, jonka jälkeen päälle voi kytkeytyä hätävilkut.