Myyntiassistentilla eli autosihteerillä on tärkeä rooli auton osto- ja myyntiprosessissa. J. Rinta-Joupilla myyntiassistentti ei ole vain taustatukena vaan olennaisena osana myyntitiimiä, jonka työ näkyy jokaisessa onnistuneessa kaupassa. Tässä artikkelissa kurkataan kulissien taakse J. Rinta-Joupilla ja selvitetään, mitä kaikkea työ pitää sisällään.
Monipuolinen ja vastuullinen rooli asiakaskohtaamisten parissa
Myyntiassistentin arki sisältää vaihtelevia työtehtäviä ja vastuuta kaupanteon sujumisesta. Jokainen työpäivä on erilainen ja uusia haasteita tulee eteen, mutta niitä ratkotaan porukalla yhdessä. Työstä tekeekin palkitsevan erilaiset asiakaskohtaamiset ja kannustava työporukka.
Työpäivä voi alkaa maksujen tarkistuksella, jatkua kaupan asiakirjojen valmistelulla ja päättyä siihen, että asiakas saa onnistuneen ja mutkattoman ostokokemuksen autokaupassa. Asiakaspalvelu onkin merkittävänä osana myyntiassistentin roolia.
Myyntiassistentin työhön kuuluu:
- Asiakirjojen käsittely ja hallinta (rekisteröinnit, vakuutukset, rahoituskyselyt ja laskutukset)
- Asiakaspalvelu ja myyntitiimin avustaminen
- Puhelimen ja sähköpostin välityksellä tapahtuva viestintä
- Erilaiset toimistotehtävät
– Myyntiassistentin työssä ollaan tärkeänä osana myyntitiimiä ja yhtäkään autoa ei myydä ilman meitä, kertoo myyntiassistentti Katrin Ylitalo.
Millainen henkilö viihtyy myyntiassistentin työssä?
Jos olet tarkka, järjestelmällinen ja tykkäät pitää langat käsissäsi sekä olet asiakaspalveluhenkinen – tämä voi olla juuri sinun paikkasi.
– Myyntiassistentin työssä viihtyy henkilö, joka on positiivinen ja rento, mutta omaa hyvän paineensietokyvyn, sillä työhön kuuluu ongelmien ratkaisua ja monien asioiden hoitamista samanaikaisesti. Tärkeintä on kuitenkin asiakaspalveluhenkisyys, kertoo myyntiassistentti Petra Enberg.
Myyntiassistentin työhön ei välttämättä tarvita aiempaa toimistokokemusta, sillä tehtävään voi päätyä hyvin erilaisista taustoista. Katrin Ylitalo kertoo löytäneensä työnsä sattumalta ollessaan autokaupoilla, jolloin hän kiinnostui autokaupan asiakirjojen hoitamisesta ja innostui alasta, niin että päätyi tekemään sitä työkseen.
- Kiinnostuitko myyntiassistentin tehtävistä? Katso avoimet työpaikat ja hae töihin J. Rinta-Joupille!
Jatkuvuutta, joustavuutta ja yhteishenkeä – sitä on arki J. Rinta-Joupilla
J. Rinta-Jouppi on perhelähtöinen yritys, jossa kaikki jossain määrin tuntee toisensa, vaikka sillä on toimipisteitä ympäri Suomea.
– Parasta työssä on ihanat työkaverit ja positiiviset asiakaskohtaamiset sekä rento ilmapiiri ja luottamus kaikkien välillä, kertoo Katrin Ylitalo.
Yrityksen arvot: jatkuvuus, joustavuus ja tehokkuus, näkyvät myyntiassistentin työssä käytännössä. Jatkuvuus tarkoittaa J. Rinta-Joupilla paitsi pitkäikäisiä työsuhteita, myös asiakassuhteita, jotka voivat kestää sukupolvelta toiselle. Myyntiassistentti on usein se henkilö, joka varmistaa, että asiakaskokemus on niin sujuva, että asiakas palaa liikkeeseen yhä uudelleen.
Joustavuus puolestaan näkyy siinä, miten asiakkaiden tarpeisiin reagoidaan: asioita hoidetaan puhelimitse, sähköpostilla, kasvotusten – miten vain asiakkaalle parhaiten sopii. Myyntiassistentti toimii linkkinä eri osastojen välillä ja huolehtii, että asiakkaan asia etenee mutkattomasti.
Tehokkuus näkyy arjen tekemisessä: Paperit valmistellaan ripeästi, aikatauluista pidetään kiinni ja asiakas saa sen, mitä luvataan.
– J. Rinta-Joupilla yhteistyö sujuu tehokkaasti kaikkien kanssa toimipisteestä riippumatta ja työporukassa kaikki saavat olla omia itsejään. Työkaverit auttavat jaksamaan, vaikka olisi rankempiakin päiviä, kertoo Petra Enberg.
Kiinnostaako työ, jossa olet tärkeä osa tiimiä ja näet konkreettisesti työsi jäljen?