Tekniikan Maailma valitsee joka vuosi helmikuussa Vuoden Talviauton. Tämänvuotisen talvivertailun voiton vei Opel Insignia, joka sai vertailutestin ainoana mallina täydet viisi lumihiutaletta ja yleisarvosanan 8,8.
Talviauton arvonimeä tavoitteli tänä vuonna 14 ehdokasta, kaikki viime vuoden aikana esiteltyjä uutuusmalleja suosituimmalla moottori- ja vaihteistoversiolla. Vertailu toteutettiin reilun kuukauden aikana muun muassa Tekniikan Maailman autolaboratoriossa ja Ivalon alueen testiradoilla ja maanteillä.
Tekniikan Maailman loppuarvostelun mukaan ”Opel Insignia menestyy kaikissa talvisissa ajokokeissa erinomaisesti”. Insignia sai testissä täydet arvosanat lämmityslaitteesta, hallittavuudesta ja jarruista.
Lisäksi auto sai kiitosta siitä, että se on hieno ja levollinen ajettava pidemmälläkin maantietaipaleella myös haastavassa kelissä. Voiton varmisti ryhmän tehokkain lämmityslaite ja pätevät sähkölämmittimet.
– Opel Insignian menestys on upea asia, vaikkei ehkä sinänsä meille mikään suuri yllätys, hymyilee Opel Finlandin toimitusjohtaja Rami Kittilä.
– Tiesimme, että juuri uudistunut Insignia on viimeisen päälle hiottu kokonaisuus, joka on omiaan niin etelän lämpimissä keleissä kuin pohjoisen pakkasissakin. Tuotekehityksessä on panostettu voimakkaasti auton ajettavuuteen ja käsiteltävyyteen.
Tekniikan Maailman toimituspäällikkö Veli-Matti Honkanen muistelee, että Opelit ja ylipäätään GM-pohjainen tekniikka on menestynyt TM:n talvitestien liki 40-vuotisen historian aikana hyvin.
– Opelin voitosta on kuitenkin jo kulunut aikaa: Vectra oli TM Talviauto vuonna 2003. Opel Insigniassa tärkeimmät talvella tarvittavat ominaisuudet ovat hyvässä tasapainossa. Parantamisen varaakin vielä jää, mutta ne ovat enimmäkseen yksityiskohtia, jotka ovat melko helposti hoidettavissa kuntoon.
Honkasen mukaan kymmeniä erilaisia mittauksia ja testejä sisältävä Tekniikan Maailman talvivertailu paljastaa armotta auton mahdolliset heikkoudet kylmissä, pimeissä ja liukkaissa olosuhteissa.
– Vertailussa on vaikeaa menestyä, jos yhdessäkään osa-alueessa on isoja puutteita, Honkanen tiivistää.