Pikaopas sähköauton kotilataukseen

J. Rinta-Jouppi Oy

Usein sähköautoa hankittaessa mietitään sitä missä julkisissa tiloissa, kuten kaupoissa tai työpaikalla autoa voi ladata. Se tärkein, eli kotilataaminen unohdetaan täysin, tai sen oletetaan hoituvan samasta tolpasta, mistä auto talvisin lämmitetään.

Sähköauton kotilataus

On tärkeää huomioida, että kotoa löytävää pistokemallia ei ole tarkoitettu sähköauton latauksesta aiheutuvan, todella voimakkaan virran pitkäaikaiseen syöttöön. Sähköauton lataus ei ole verrattavissa oikeastaan mihinkään muuhun, totuttuun arkiseen sähkölaitteen toimesta aiheutuvaan pistorasian kuormitukseen.

Kännykkä kuormittaa vain noin 0,002 prosenttia sähköä verrattuna sähköauton lataamiseen. Myös suuret kotitalouden kuluttajat, kuten hiustenkuivaaja tai pölynimuri, joiden teho on noin 1,5 kW, kuluttavat huomattavasti vähemmän kuin sähköauto, sillä lataus- tai käyttöaika näissä laitteissa on usein maksimissaan yhden tunnin. Yksikään sähköauto ei perinteisellä kotilatauksella lataudu täyteen tässä ajassa.

Turvallinen ja asiantuntevasti asennettu latauslaite auttaa välttymään monelta murheelta ja vakavalta vaaratilanteelta. Suurjännitteisiä kodin laitteita, kuten uunia tai sähkösaunaa ei kotitalouksissa liitetä verkkovirtaan pistorasioiden kautta, vaan suoraan sähkötauluun. Tätä kautta on helppo ymmärtää, miksi myös sähköauto tulisi ladata ainoastaan suoraan sähkötauluun kytkettävän latauslaitteen avulla.

JRJ_sahkoauto_lataus_1200x628-02

Tilapäislataus kotona

Sähköauton tai hybridiauton lataustavoista puhuttaessa tulee usein vastaan termi ”tilapäislataus”. Autojen mukana toimitetaan tilapäislatauslaite, joka pystytään kotitalouspistorasiaan, eli SUKO-pistorasiaan kytkemään ja sitä kautta energiaa auton akkuun siirtämään. Ammattikielessä tätä kutsutaan lataustavaksi 2.

Tilapäislatauslaite, joka toimitetaan autojen mukana kyllä kestää tämän tason kuormituksen, mutta kotiseinässä olevaa pistoketta ei ole tällaiseen suunniteltu. Lataustapa kaksi onkin määritelty vain tilapäiseksi tavaksi ladata sähköajoneuvo. Tämä lataustapaa on kykeneväinen antamaan vain puolet siitä lataustehosta, mitä itse auto pystyy ottamaan vastaan.

Suomalaisissa kotitalouksissa esiintyy pistorasioita, joita on rakennettu eri vuosikymmenien aikana, jolloin niistä puuttuu olennaisia vikavirtasuojauksia. Lisäksi monesti vanhat pistorasiat ovat kuluneet runsaan käytön vuoksi aivan liian väljiksi edes turvallisen tilapäislatauksen varmistamiseksi.

Mikäli aiot ladata uutta autoasi edes hetken tilapäislatauksella kotona, varmista omalta kotivakuutusyhtiöltäsi heidän kantansa asiaan. Moni kotimainen vakuutusyhtiö on säätänyt ehtoihinsa pykälän, jossa vaaditaan, että latauspistoke, tai -asema tulee olla ammattilaisen asentama ja tarkistama. Tästä vaaditaan myös usein kirjallinen todistus näytettäväksi.

JRJ_sahkoauto_lataus_1200x628-01

Suositellut artikkelit