Näin sähköauton akun elinkaari maksimoidaan ilman stressiä

J. Rinta-Jouppi Oy

Sähköautoilun yleistyessä yhä useampi auton omistaja on törmännyt termiin “sykliahdistus.” Tämä tarkoittaa huolta siitä, että jokainen akun lataus- ja purkukerta eli sykli kuluttaa akkua lähemmäksi sen käyttöiän loppua. Todellisuudessa sykliahdistukseen ei kuitenkaan tarvitse jäädä kiinni, sillä sähköautojen akut on suunniteltu kestämään huomattavasti enemmän kuin arjessa kuvitteleekaan.

Kun ymmärrämme hieman akkuteknologiaa ja omaksumme muutamia käytännön vinkkejä, sähköautoilu voi olla stressitöntä, kustannustehokasta ja ympäristöystävällistä vuodesta toiseen. Tässä muutamia vinkkejä ja ajattelutapoja, jotka helpottavat akun käyttöiän hallintaa ja saavat sähköautoilun tuntumaan hyvältä valinnalta pitkällä aikavälillä.

Ajatus sykleistä uusiksi – mitä lataussykli oikeasti tarkoittaa?

Sähköauton akulle ilmoitettu sykliarvo, esimerkiksi 3000 sykliä, ei tarkoita jokaisen täyden latauksen ja purun laskemista yksittäiseksi sykliksi. Itse asiassa, jos purat akun 50 % ja lataat sen täyteen, olet käyttänyt vasta puoli sykliä. Eli vaikka ajotottumukset sisältäisivät päivittäistä osittaista latausta, akun syklit eivät kulu niin nopeasti kuin voisi luulla. Tämä helpottaa huolta siitä, että arjen käyttö kuluttaisi akun loppuun nopeasti.

Lasketaan esimerkkinä sähköauton käyttöikä 3000 lataussyklillä, jos sitä ladataan kesällä kerran viikossa ja talvella keskimäärin joka toinen päivä. Kesän (6 kk) latauskerrat aikana olisivat 26 kertaa ja talven (6 kk) 91 latauskertaa. Tällä lataustahdilla sähköauto saavuttaisi 3000 täyden syklin latauskertaa noin 25 vuoden käytön jälkeen.

Puolestaan plug-in-hybridille, joka ladataan keskimäärin kerran päivässä, tulee lataussyklit täyteen huomattavasti nopeammin. Plug-in-hybridi, jota ladataan kerran päivässä, saavuttaisi 3000 latauskertaa noin 8 vuoden käytön jälkeen.

Lataa fiksusti ja ilman stressiä

Akun kestävyyttä voi helposti parantaa kiinnittämällä huomiota lataustasoon: useimmat akut viihtyvät parhaiten, kun varaustaso pidetään 20–80 % välillä. Tämä varmistaa, että akku ei kuormitu äärirajoilla, ja samalla se parantaa akun pitkän aikavälin kestävyyttä, sekä latauksenaikaisen lataushäviön määrä pienentyy. Monissa sähköautoissa onkin mahdollisuus asettaa maksimilataustaso valikosta, mikä helpottaa tasapainoisen lataustason ylläpitämistä.

Lämpötila hallintaan talvella

Talvi on erityisesti Suomen olosuhteissa sähköauton akulle hieman haastavampi ajanjakso, mutta muutamalla yksinkertaisella niksillä pidät akun ja ajomatkan kunnossa. Esilämmitä akkua ja ohjaamoa ennen liikkeellelähtöä, ja kun mahdollista, lataa auto heti ajon jälkeen, kun akku on vielä lämmin. Tämä auttaa pitämään akun kunnossa ja lisää sekä ajomukavuutta että toimintamatkaa.

Rauhallisempi lataus on akun ystävä

Vaikka sähköautoilija arvostaa pikalatausasemien nopeutta, akku hyötyy pitkässä juoksussa siitä, että latauksia tehdään useimmiten hitaammalla latauksella, esimerkiksi yön yli -latauksella kotona. Hitaampi lataus tuottaa vähemmän lämpöä, ja akku pysyy tasaisemmassa rasituksessa, mikä pidentää sen elinikää.

Suunnittele pidemmät matkat ja hyödynnä kotilataus

Jos edessä on pidempi ajomatka, reitti kannattaa suunnitella ja tarkistaa latausmahdollisuudet etukäteen. Useimmissa sovelluksissa voit valita reitin varrelta latausasemat ja arvioida energiankulutuksen. Pidemmän matkan aikana suoritettu suurteholataus ei kuitenkaan yksittäisinä kertoina juurikaan vaikuta akuston elinkaareen. Ja koska sähköautoilijat voivat hyödyntää kotilatausta, on arkipäivien lataukset yleensä helppo hoitaa kustannustehokkaasti kotona.

Akut kestävät – sähköautoilla on pitkä elinkaari

Moni voi pohtia, kestääkö akku oikeasti luvattuja syklimääriä ja miten se vaikuttaa sähköauton käyttöarvoon. Nykyiset akut on kuitenkin suunniteltu kestämään vuosien käytössä, ja kapasiteetti heikkenee vain asteittain: akku voi menettää noin 20 % kapasiteetistaan vasta vuosien ajon jälkeen. Lisäksi kehitys on edennyt valtavasti, ja nykyisten akkujen materiaalit ja rakenne ovat huomattavasti pitkäkestoisempia kuin vielä muutama vuosi sitten. Tämä tarkoittaa, että sähköauton akku voi hyvin palvella arjen tarpeita jopa auton eliniän loppuun asti.

Optimoi ajo ennakoimalla

Sähköautot kuluttavat vähemmän energiaa, kun nopeudet pysyvät tasaisina ja kiihdytyksiä sekä jarrutuksia minimoidaan. Ennakoiva ajotapa, jossa pyritään hyödyntämään tasaista matkavauhtia ja vähennetään voimakkaita kiihdytyksiä, pidentää toimintamatkaa ja vähentää akun kulumista.

Hyödynnä regeneratiivinen jarrutus energiataloudellisesti

Sähköautoilla ajaessa jokainen jarrutus antaa mahdollisuuden palauttaa energiaa takaisin akkuun regeneratiivisen jarrutuksen avulla. Tämä jarrutustekniikka pidentää toimintamatkaa, kun auton liike-energia talletetaan akkuun. Regeneratiivisen jarrutuksen voimakkuutta voi usein säätää autossa, jolloin sen vaikutus energian talteenottoon ja ajokokemukseen saadaan optimoitua.

Vältä akun kuumentamista äärimmilleen

Akkujen pitkäaikainen käyttö suurissa lämpötiloissa voi aiheuttaa kemiallisia muutoksia, jotka lyhentävät käyttöikää. Esimerkiksi kesähelteillä on hyvä pitää auto varjossa ja suosia varovaisempaa ajoa, jotta akku ei ylikuumene.

Sähköautoilu ilman sykliahdistusta

Sähköautoilu voi olla paitsi ekologinen ja edullinen myös stressitön tapa liikkua. Kun ymmärrämme akun käytön perusperiaatteet, voimme hallita latauksia ja ajoa niin, että akku säilyy hyväkuntoisena vuosia. Eikä sykliahdistukseen siis ole syytä: arjen käyttö ja järkevät lataustavat takaavat, että sähköauton akku kestää pitkään ja tuottaa luotettavaa tehoa ilman ylimääräisiä huolia.

Suositellut artikkelit