Sähköauton haasteet

Tuomo Lampela

Sähköautoilu on nouseva trendi, mutta sen yleistymisen tiellä on vielä haasteita. Sähköautojen ympäristöystävällisyyden vuoksi valtio kannustaa sähköautoiluun monin eri tavoin.

Hankintahinta melko korkea

Sähköautoilussa käyttökustannukset ovat edullisia. Täyssähköautoissa rahaa ei mene polttoainekuluihin vaan ainoastaan bensaa ja dieseliä edullisempaan sähköön. Myös verotus on diesel- ja bensiiniajoneuvoissa sähköautoja tiukempaa. Kustannuskilpailussa sähköauto häviää ainoastaan hankintahinnassa.

– Hankintahinta on ehdottomasti isoin haaste sähköautojen yleistymisen tiellä. Esimerkiksi Kian Soul täyssähköauto on 10 000 euroa vastaavaa bensamoottoriautoa kalliimpi, kertoo J. Rinta-Joupin Seinäjoen pisteen myyntipäällikkö Taina Sikanen.

Uuden sähköauton ostaja tai pitkäaikaisvuokraaja voi saada 2000 euroa valtion hankintatukea vuosina 2018-2021. Hankintatuki kaventaa sähköauton ja bensamoottoriauton hintaeroa, muttei summana vielä riitä tekemään niistä hankintahinnalta tasavertaisia.

– Tulevaisuudessa automallistot laajenevat ja valmistajia tulee enemmän myös akkuihin. Sitä kautta tuotantokustannukset laskevat ja myös autojen hinnat laskevat, Sikanen ennakoi.

Latausverkosto vielä vajavainen

Sähköautoilun yleistyessä latausverkoston kattavuus on ratkaisevan tärkeä asia. Sähköautoa pitää pystyä lataamaan säännöllisesti.

– Käyttäjän kannalta on ongelmallista latauspisteiden vähyys. Latauspisteitä puuttuu niin kaupungeilta kuin taloyhtiöiltä. Sähköauton toimintasäde on maksimissaan 250 kilometriä, kertoo Sikanen.

Lämpötila vaikuttaa siihen, miten paljon sähköä auto kuluttaa. Talvisin sähköä menee liikkumisen lisäksi myös auton lämmittämiseen. Muuten kylmän aiheuttamat haasteet ovat samanlaisia kuin bensiiniautoissakin. Moni sähköautoilija pitääkin talvella mieluummin toppatakin päällä, kuin käyttää paljon sähköä auton lämmittämiseen.

Sähkökäyttöisiä autoja voi ladata peruslatauksella sekä julkisten latauspisteiden pikalatauksella. Pikalatauspisteitä löytyy esimerkiksi kauppakeskusten parkkihalleista, huoltoasemilta tai kadunvarsilta. Sähköautoja voi myös hidasladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta tai lämpötolpasta.

– Sähköauton lataaminen vaatii kotona hieman sähkömiehen apua. Peruslataukseen käytetään sähköautoille suunniteltua pistorasiaa ja pistoketta. Tavallisesta pistorasiasta suositellaan ladattavan autoa vain tilapäisesti, sillä se on hidasta ja voi jatkuvassa käytössä aiheuttaa autolle teknistä haittaa, Taina Sikanen kertoo.

Tulevaisuus on sähköinen

Monista sähköautoiluun tällä hetkellä liittyvistä haasteista huolimatta näyttää siltä, että sähköautot ovat tulleet jäädäkseen. Sähköautojen suosiota vauhditetaan monilla poliittisilla päätöksillä. Hallitus on asettanut tavoitteeksi, että vuonna 2030 Suomessa on vähintään 250 000 sähköautoa.

31.3.2018 liikennekäytössä olevien sähköhenkilöautojen määrä oli vielä melko vaatimaton 1658. Hybridihenkilöautoja oli samaan aikaan liikenteessä 7418. Paljon on siis vielä tehtävää, ennen kuin Suomen autokanta kulkee pelkällä sähköllä.

Katso varastossamme olevat hybridi- ja täyssähköautot!

Suositellut artikkelit