Usein kysyttyjä kysymyksiä sähköautoista

J. Rinta-Jouppi Oy

Autoilu sähköistyy kovaa vauhtia ja valloillaan oleva muutos näkyy monella tapaa. Valmistajien uudet autot ovat sähköisiä, rekisteröintitilastot ovat nousussa, latausverkostot kasvavat ja keskustelupalstat täyttyvät mielipiteistä puolesta ja vastaan.

Tilastokeskuksen mukaan liikennekäytössä olevien sähköajoneuvojen määrä jopa tuplaantui vuonna 2020 verrattuna edellisvuoteen. Lisäksi Autoalan Tiedotuskeskus ilmoitti vuoden 2021 lopussa liikennekäytössä olevien täyssähköautojen määräksi jopa liki 23 000. Kovat kasvulukemat antavat selkeää suuntaa tulevasta.

Tiedotimme marraskuussa 2021 hybridi- ja sähköautojen myynnin vahvasta kasvusta, sillä täyssähköautoja myytiin jo pelkästään vuoden 2021 toisella kvartaalilla yhtä paljon, kuin koko edellisenä vuonna yhteensä.

Liikenteen sähköistyminen on vahvaa ja sen kasvun odotetaan jatkuvan pitkällä tähtäimellä. Tästä blogista löydät vastauksen moneen sähköautoiluun liittyvään askarruttavaan kysymykseen. Paljonko sähköautolla pääsee, paljonko se maksaa ja mitkä asiat niihin vaikuttavat. Lue lisää alta!

hybridit-ja-sahkoautot (1)

SÄHKÖAUTON TOIMINTASÄDE

Kuinka pitkän matkan sähköautolla pääsee yhdellä latauksella?

Yhdellä latauksella saavutettava toimintasäde riippuu auton mallista, olosuhteista ja akun koosta. Sähköautojen toimintasäde on noin 100–500 kilometriä, mutta suuremmilla akuilla voi päästä jopa 500–600 km. Esimerkiksi Kia ilmoittaa uuden EV6-täyssähköautonsa toimintamatkaksi 528 km, kun taas Fordin Mustang Mach-E-sähköautomallin toimintamatka on jopa 610 km yhdellä latauksella.

Vaikuttaako pakkanen sähköauton toimintasäteeseen?

Kyllä vaikuttaa! Sähköauton toimintasäde voi lyhentyä jopa 20–40 % pakkasen kovuudesta riippuen. Myös matkustamon lämmitys voi hieman pienentää toimintasädettä.
Talvella ajoneuvon toimintasäteen säilyttämiseksi suositellaan pitämään ajoneuvoa sisätiloissa, mikäli mahdollista, tai käyttämään sisätilanlämmitintä ennen ajoa, jotta lämmittämiseen tarvitaan mahdollisimman vähän sähköä ajoakustosta.

Vaikuttaako ajotyyli toimintasäteeseen?

Vaikuttaa! Ajotavalla on merkittävä vaikutus saavutettavaan toimintasäteeseen. Keskustan ruuhkista tuttu pumppaava liikenne, ajonopeus, ylämäet, lyhyet ajomatkat sekä sääolosuhteet kuormittavat akkua. Maksimoidakseen akun toimintasäteen tulee kiinnittää huomiota omaan ajotyyliin.

Akun vaikutus toimintasäteeseen?

Sähköajoneuvoja on saatavilla erilaisilla akuston kapasiteeteilla. Näistä yleisimmällä – 20–30 kWh:n akulla pääsee noin 150–250 kilometrin matkan. 40–60 kWh:n akut riittävät noin 300–450 kilometrin matkalle ja uusimpien sähköajoneuvojen suurilla 75–95 kWh:n akuilla voi saavuttaa jopa yli 500 km toimintamatkan.

Mitkä tekijät vaikuttavat sähköauton toimintasäteeseen?

Muun muassa ajotyyli, ajonopeus, kiihtyvyys, akuston koko, sääolosuhteet, maasto, kuorma, auton säilytys ja lämmitys. Useaan osa-alueeseen pystyy itse käyttäjänä vaikuttamaan ja useissa sähkökäyttöisissä ajoneuvoissa on ominaisuuksia, jotka pyrkivät maksimoimaan toimintamatkasi.

Sähköautolla Helsingistä Lappiin. Onnistuuko?

Onnistuu varmasti, mutta ei yhdellä latauksella, jonka vuoksi matka vaatii hiukan etukäteissuunnittelua. Matkan kokonaispituus voi lähennellä jopa 1 000 kilometriä ja siksi on järkevää ajoittaa pysähdykset paikkoihin, joista löytyy sähköautollesi soveltuva latauspiste.

Mustang-mache-toimintamatkaFord Mustang Mach-E:n leveä kojelaudan näyttö ilmoittaa mm. auton toimintamatkan, lataustason, valitun vaihteen ja vauhdin.

SÄHKÖAUTON LATAUS JA AKKU

Miten ja missä sähköautoa ladataan?

Sähköautoa ladataan liittämällä soveltuva latausjohto ajoneuvon korissa olevaan latauspistokkeeseen ja toinen pää latauspisteen pistorasiaan.

Autoa voi ja kannattaa ladata kotona. Kotilatausta varten suositellaan hankkimaan erillinen latauslaite, sillä sen latausvirta on normaalia pistorasiaa suurempi. Tällöin akun lataaminen tapahtuu nopeammin tavalliseen pistorasiaan verrattuna. Sähköautoa kotona ladattaessa, on sen soveltuvuus ja turvallisuus varmistettava aina alan ammattilaiselta.

Lataus onnistuu myös yleisesti kaupoista ja huoltoasemilta löytyvillä pikalatauslaitteilla, joilla akku täyttyy nopeammin. Kuitenkaan kaikki sähköllä ladattavat autot eivät sovi pikaladattaviksi ja akun elinikä voi kärsiä suuresta latausvirrasta. On suositeltavaa selvittää sähköajoneuvon lataussoveltuvuus ennen käyttöä.

Sähköautojen julkiset latauspisteet löydät latauskartta.fi -sivustolta, jonka avulla on helppoa selvittää pysähdys- ja latauspaikat sähköautolla tehtävää matkaa varten. Palvelusta löytää myös latauspisteiden lataustehon sekä käytettävät latauspistokkeet.

Kauanko sähköauton lataus kestää?

Sähköauton lataaminen voi kestää noin 15 minuutista jopa kymmeniin tunteihin. Latausaika riippuu sähköauton akun koosta, aseman lataustehosta sekä käytettävästä latauskaapelista. Kotitalouspistokkeella akkua ladattaessa se täyttyy suunnilleen yhdessä yössä. Sen sijaan pikalatausasemalla täyttymiseen menee noin puoli tuntia.

Esimerkki: 60 kWh akku täyttyy (toimintamatka noin 450 km):

  • Tesla Superchargerilla noin 30 minuutissa (latausteho 120 kW)
  • DC-Pikalaturilla noin 80 minuutissa (latausteho 50 kW)
  • Type 2 -latauspistokkeella noin 5 tunnissa (latausteho 11 kW)
  • Schuko 32A kotitalouspistokkeella noin 8 tunnissa (latausteho 7.2 kW).

Paljonko sähköauton lataus maksaa?

Sähkön hinnanheilahtelut vaikuttavat lataushintaan, joten yhtä oikeaa vastausta ei ole. Kotona ladattaessa sähkönkulutus on nähtävissä kiinteistön sähkölaskusta kaiken muun kulutuksen rinnalla ja julkisella latauspisteellä ladatun määrän näet sille tarkoitetulta näytöltä. Koti- ja taloyhtiölataus tulee sähköautoilijalle halvemmaksi kuin suuritehoisilla pikalatausasemilla lataaminen. Lue lisätietoa sähköauton kustannuksista!

Mitä latauspistoketta käytän?

Latauspistokkeita on erityyppisiä ja sinun tulee käyttää ajoneuvollesi soveltuvaa käyttöohjeissa mainittua latauspistoketta. Perinteisin on Type 2 -latauspistoke, joka löytyy jokaiselta julkiselta latauspisteeltä sen tultua pakolliseksi 18.11.2017 alkaen. Type 1 -pistoke on yleisempi vanhemmissa, etenkin japanilaisissa ja amerikkalaisissa sähköautoissa.

Schuko eli kotitalouspistoke on perinteinen kotitalouspistorasiaan soveltuva pistoketyyppi, joka tunnetaan hitaampana latausvaihtoehtona, koska se lataa ajoneuvon akkua pienemmällä latausteholla verrattuna perus- ja pikalatausvaihtoehtoihin.

Turvallisuus- ja kemikaaliviraston mukaan suositeltavin tapa ladata sähköautoa on sille tarkoitettu oma latauspiste, koska sen kytkennät ovat suunniteltu kestämään latausvirrat. Sen sijaan tavallisia suko-pistorasioita ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta kuten yön yli tapahtuvaa sähköauton latausta. Tällaisessa käytössä huonokuntoiset pistorasiat saattavat ylikuumeta ja pahimmassa tapauksessa syttyä tuleen.

Pikalatausstandardeja on olemassa kaksi: CCS ja CHAdeMO. Autovalmistaja päättää itse, kumpaa näistä lopulta tukee. CCS on eurooppalainen standardi ja CHAdeMO japanilainen. Molemmissa näissä on hieman erilaiset liittimet.

CCS 1.0 mahdollistaa 80 kW lataustehon pikalatauslaitteesta autoon ja CCS 2.0 mahdollistaa jopa 500 kW tehon pikalatauslaitteesta autoon. CHAdeMO:n avulla on saatavilla maksimissaan 62,5 kW latausteho.

Sahkoauto-latausSähköautoa suositellaan ladattavan kotona erikseen asennetulla latauspisteellä. Ladattaessa kotipistorasiasta, on sen soveltuvuus ja turvallisuus varmistettava alan ammattilaiselta.

SÄHKÖAUTON KUSTANNUKSET

Sähköauton verotus?

Autovero on poistunut täyssähköautoista 1.1.2022. Sen sijaan ajoneuvon käytöstä perittävä ajoneuvovero riippuu ajoneuvon kokonaismassasta.

Sähköauton hankintatuki?

Uuden sähköauton ostaja voi saada 2 000 euroa valtion myöntämää hankintatukea 1.1.2022 – 31.3.2023 välisenä aikana. Ajoneuvon tulee olla uusi ja ensirekisteröimätön täyssähköinen henkilöauto, jonka kokonaishinta on enintään 50 000 euroa. Ostajan on oltava yksityishenkilö ja sähköauton tulee tulla hakijan omaan käyttöön. Auton omistaja voi hakea tuen Traficomilta.

Sähköauton huolto?

Keskimääräisesti huolto suositellaan tehtävän kerran vuodessa tai 30 000 kilometrin välein. Sähkökäyttöisten ajoneuvojen huoltovälit vaihtelevat valmistajien mukaan. Yleensä sähköauton huolto tulee polttomoottoriautoa edullisemmaksi, sillä huollettavaa on vähemmän.

Sähköauton katsastus?

Täyssähköisen auton katsastaminen tulee polttomoottoriautoa halvemmaksi, sillä niihin ei muun muassa suoriteta päästömittauksia ollenkaan.

Sähköauton takuu?

Sähköautovalmistajat tarjoavat uusien sähköautojen akuille erimittaisia vuosi- tai kilometritakuita. Esimerkiksi uuteen Ford Mustang Mach-E 2022-sähköautoon on saatavilla 8 vuoden tai 160 000 kilometrin kattava ajoakuston takuu. Sen sijaan täyssähköiseen Kia EV6:een tarjotaan 7 vuoden tai 150 000 kilometrin takuu käyttöönotosta.

Sahkoauto-Rinta-JouppiJ. Rinta-Joupin laajasta ja monipuolisesta käytettyjen ja uusien sähköautojen valikoimasta löydät juuri sinulle sopivan ladattavan ajoneuvon alle. Katso vaihtoehdot täältä!

Valikoimastamme löytyy paljon käytettyjä sähköautoja. Suosituimpia malleja ovat esimerkiksi Tesla Model 3, Tesla Model Y, Polestar, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf, Renault Zoe, Volkswagen ID.3, Volkswagen ID.4 sekä Audi e-tron. Osta omasi!


Lähteet: Trafi, Traficom, Kia, Ford, Tesla, Citroen, Motiva, EV Charge +, Vero, OP Media, Tukes, Tilastokeskus, Autoalan Tiedotuskeskus, InterControl

Suositellut artikkelit