Usein kysyttyä 14 päivän palautusoikeudesta

J. Rinta-Jouppi Oy

Lanseerasimme ensimmäisenä Suomessa 14 päivän palautusoikeuden kaikkiin kuluttajien tekemiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin. Aiemmin palautusoikeus koski vain etäkauppaa, mutta päätimme viedä sen uudelle tasolle: nyt jokainen käytetyn ajoneuvon kauppa on yhtä huoleton, ostitpa ajoneuvon liikkeestä tai verkosta.

Ajoneuvon hankinta on aina iso päätös, ja toisinaan voi hiipiä pieni epävarmuus: tuliko valittua varmasti se oikea? Meillä ostopäätös on stressittömämpi, sillä tiedät jo etukäteen, että sinulla on 14 päivää aikaa varmistua valinnastasi.

Kokosimme alle vastaukset yleisimpiin kysymyksiin palautusoikeudesta, jotta tiedät tarkalleen miten se toimii käytännössä.

Voit myös siirtyä suoraan sinua askarruttavaan kysymykseen klikkaamalla alta:

1. Miten 14 päivän palautusoikeus käytännössä toimii?
2. Koskeeko palautusoikeus kaikkia käytettyjä ajoneuvoja?
3. Pitääkö ajoneuvon palauttamiseen olla jokin erityinen syy?
4. Jos haluan palauttaa ajoneuvon, miten prosessi etenee?
5. Onko palauttaminen maksutonta ja saanko rahani takaisin, jos palautan ajoneuvon?
6. Voinko palauttaa ajoneuvon ja vaihtaa sen samalla toiseen?
7. Koskeeko palautusoikeus myös liikkeestä ostettuja ajoneuvoja, vai ainoastaan etäkauppoja?
8. Mitä jos ajan ajoneuvolla paljon 14 päivän aikana – voinko silti palauttaa sen?
9. Onko palautusoikeudella kilometrirajoituksia?
10. Pitääkö ajoneuvon olla palauttaessa samassa kunnossa kuin ostaessa?
11. Entä jos ajoneuvoon tulee vaurio 14 päivän aikana?
12. Voinko rahoittaa ajoneuvon normaalisti, vaikka siihen kuuluu palautusoikeus?
13. Mitä tapahtuu, jos minulla on vaihtoauto kaupassa ja haluan palauttaa ostamani auton?
14. Kuinka usein palautusoikeutta käytetään?
15. Miksi tarjoatte palautusoikeuden kaikkiin käytettyihin ajoneuvoihin?


1. Miten 14 päivän palautusoikeus käytännössä toimii?

Kun ostat käytetyn ajoneuvon meiltä, sinulla on 14 päivää aikaa päättää, onko ajoneuvo varmasti oikea valinta. Jos haluat peruuttaa kaupan, teet vain ilmoituksen meille – helposti sähköisesti tai kirjallisesti – ja palautat auton takaisin. Täältä löydät kaupan peruuttamislomakkeen.

2. Koskeeko palautusoikeus kaikkia käytettyjä ajoneuvoja?

Kyllä, jos kyseessä kuluttaja-asiakas. Palautusoikeus kuuluu automaattisesti jokaisen käytetyn ajoneuvon kauppaan, riippumatta siitä, oletko asioinut etänä vai fyysisesti liikkeessä. Palautusoikeus koskee niin henkilöautoja, pakettiautoja, moottoripyöriä sekä matkailuajoneuvoja. Mikäli asiakkaana on yritys, 14 päivän palautusoikeutta ei sovelleta.

3. Pitääkö ajoneuvon palauttamiseen olla jokin erityinen syy?

Ei tarvitse. Voit palauttaa ajoneuvon halutessasi ilman selityksiä.

4. Jos haluan palauttaa ajoneuvon, miten prosessi etenee?

Ilmoitat meille, että haluat käyttää palautusoikeutta. Sen jälkeen palautat ajoneuvon siihen liikkeeseen, josta se luovutettiin sinulle tai josta ajoneuvo on myyty kotiintoimituksena. Ajoneuvoon liittyvät avaimet, asiakirjat ja varusteet tulee palauttaa mukana. Kun kaikki on kunnossa, me hoidamme maksujen palautuksen.

5. Onko palauttaminen maksutonta ja saanko rahani takaisin, jos palautan ajoneuvon?

Kauppasumma palautetaan, mutta täysin kuluttomasta palautuksesta ei ole kyse. Auton palauttaminen liikkeeseen on asiakkaan vastuulla, ja jos autolla on ajettu yli 100 kilometriä, ylimenevistä kilometreistä veloitetaan 0,25 € per kilometri. Myös mahdolliset pesu- ja kunnostuskustannukset huomioidaan palautustilanteessa.

Lisäksi tietyissä ajoneuvoluokissa on aikaperusteinen vähennys: asuntoautoista, -vaunuista ja retkeilyautoista vähennetään 150 € jokaiselta päivältä ja muista ajoneuvoista, joissa ei ole matkamittaria (kuten moottorikelkat, mönkijät, työkoneet, veneet ja vesijetit), 100 € per päivä. Myös kotiinkuljetuksesta tai muusta poikkeavasta toimitustavasta aiheutuneita lisäkustannuksia ei palauteta. Lue lisää peruuttamisehdoista.

6. Voinko palauttaa ajoneuvon ja vaihtaa sen samalla toiseen?

Palautusoikeus tarkoittaa kaupan perumista ja rahojen palautusta. Jos haluat vaihtaa auton suoraan toiseen, asia ehdottomasti järjestyy, mutta se sovitaan erikseen myyjän kanssa.

7. Koskeeko palautusoikeus myös liikkeestä ostettuja ajoneuvoja, vai ainoastaan etäkauppoja?

Palautusoikeus koskee meillä kaikkia kuluttajien käytettyjen ajoneuvojen kauppoja.

8. Mitä jos ajan ajoneuvolla paljon 14 päivän aikana – voinko silti palauttaa sen?

Kyllä voit. Jos kilometrejä kertyy yli 100, perimme niistä pienen arvonalennuksen, joka on 25 senttiä per ylimääräinen kilometri. Lisäksi tietyissä ajoneuvoluokissa on aikaperusteinen vähennys: asuntoautoista, -vaunuista ja retkeilyautoista vähennetään 150 € jokaiselta päivältä ja muista ajoneuvoista, joissa ei ole matkamittaria (kuten moottorikelkat, mönkijät, työkoneet, veneet ja vesijetit), 100 € per päivä.

9. Onko palautusoikeudella kilometrirajoituksia?

Autolla saa ajaa 100 kilometriä ilman kustannuksia. Yli menevistä kilometreistä vähennetään arvonalennus. Matkailuajoneuvoilla ja ajoneuvoilla, joissa ei ole matkamittaria, varsinaista kilometri rajaa ei ole.

10. Pitääkö ajoneuvon olla palauttaessa samassa kunnossa kuin ostaessa?

Kyllä. Ajoneuvon tulee olla teknisesti ja ulkoisesti samassa kunnossa kuin luovutushetkellä. Kaikkien varusteiden, asiakirjojen ja avainten pitää olla mukana.

11. Entä jos ajoneuvoon tulee vaurio 14 päivän aikana?

Jos ajoneuvoon tulee käytössä vaurio, joka ei kuulu normaaliin tarkastamiseen tai kokeiluun, sen vaikutus huomioidaan palautettavassa summassa.

12. Voinko rahoittaa ajoneuvon normaalisti, vaikka siihen kuuluu palautusoikeus?

Kyllä voit. Palautusoikeus koskee myös rahoituksella ostettuja ajoneuvoja. Jos päätät palauttaa ajoneuvon, ja kyseessä ei ole kuluttajasuojalain mukainen etäkauppa, palautettavasta summasta vähennetään mahdollinen jäljellä oleva luotto (joka maksetaan suoraan rahoitusyhtiölle) sekä rahoitukseen liittyvät kustannukset, kuten korko, perustamismaksut ja muut sopimuksen mukaiset kulut.

13. Mitä tapahtuu, jos minulla on vaihtoauto kaupassa ja haluan palauttaa ostamani auton?

Vaihtoauto palautetaan takaisin, mutta jos siihen on tehty huolto- tai kunnostustoimenpiteitä kaupan yhteydessä, niiden kustannukset vähennetään palautettavasta summasta. Mikäli vaihtoautoon liittyvä rahoitus joudutaan palautuksen vuoksi järjestämään uudelleen, ovat tästä aiheutuneet rahoituskulut asiakkaan vastuulla.

14. Kuinka usein palautusoikeutta käytetään?

Palautuksia tapahtuu vain harvoin, useimmat pitävät ostamansa auton. Palautusoikeus tuo kuitenkin varmuuden ja rohkeuden tehdä iso päätös stressittömämmin.

15. Miksi tarjoatte palautusoikeuden kaikkiin käytettyihin ajoneuvoihin?

Koska ajoneuvon ostaminen on iso päätös. Haluamme, että asiakas voi tehdä sen rauhassa ja ilman pelkoa virheestä. Palautusoikeus tuo mielenrauhaa ja tekee autokaupasta reilumpaa ja läpinäkyvämpää.

Katso vaihtoautot »

Suositellut artikkelit