Romutuspalkkiokampanja on valtion järjestämä henkilöautojen kierrätyskampanja vanhojen henkilöautojen omistajille. Ajatuksena on, että kampanjan aikana valtio myöntää autonomistajalle rahallisen romutuspalkkion valtionavustuksena, kun hän kierrättää vanhan, liikennekäytössä olevan henkilöautonsa ennen uuden auton ostamista.
Suomen hallitus valmistelee määräaikaista romutuspalkkiota, jonka tarkoituksena on kannustaa suomalaisia uusimaan autokantaansa ja siirtymään vähäpäästöisempiin ajoneuvoihin. Romutuskampanjalaki on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä, ja sen on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2026.
Kampanja koskee ajanjaksoa 1.10.2025–31.12.2027, ja sen puitteissa vanhan auton romuttamisesta saa rahallisen tuen uuden auton hankintaan. Romutuspalkkiota voi hakea Traficomilta 1.1.2026 alkaen.
Lue alta tarkemmin romutuspalkkiosta ja siitä, kuinka romutuspalkkio toimii.
Romutuspalkkion on tarkoitus säästää luontoa kannustamalla rahallisesti vanhojen henkilöautojen omistajia vaihtamaan uuteen ja vähäpäästöisempään henkilöautoon. Se edesauttaa vanhan autokannan poistamista liikennekäytöstä ja näin ollen korvaa vanhoja käyttövoimia ja teknologiaa moderneilla ja puhtaammilla vaihtoehdoilla. Uutta autoa ostava voi palkkion avulla hakea autolainaa alkuperäistä summaa vähemmän, sillä palkkion voi vähentää suoraan uuden auton hinnasta.
Romutuspalkkion ehdot muuttuvat vuosittain. Pääedellytykset ovat kuitenkin, että romutuspalkkio myönnetään vain yksityishenkilöille ja että valittu auto tulee toimittaa romutettavaksi kampanja-ajan sisällä. Lisäksi ehdoissa mainitaan, että tämän henkilön, eli auton viimeisen omistajan tulee ostaa uuden, lain edellytykset täyttävä henkilöauto ja viedä samalla omistamansa vanhan, liikennekäytössä olevan auton romutettavaksi. Uudessa kampanjassa romutettavan henkilöauton on oltava vähintään 10 vuotta vanha (käyttöönotettu 31.12.2015 tai aiemmin), ja sen on oltava ollut yksityishenkilön omistuksessa vähintään vuoden sekä liikennekäytössä romutusta edeltävän 12 kuukauden ajan.
Romutuspalkkio vaihtelee joka kerta. Uuden kampanjan mukaan yksityishenkilö voi saada 2 500 €, jos tilalle hankittava uusi auto on nollapäästöinen (sähkö tai vety), tai 2 000 €, jos uusi auto on esimerkiksi polttomoottorikäyttöinen tai lataushybridi ja sen CO₂-päästöt ovat enintään 140 g/km (WLTP).
Aiemmissa kampanjoissa palkkion määrä oli eri (esimerkiksi 1 500 € tai 2 500 € vuonna 2021), mutta nyt tämä uusi kampanja asettaa uuden tason.
Romutuspalkkion yksityiskohdat ovat vaihdelleet vuosien saatossa useasti ja palkkion piiriin kuuluvat, ostettavat autot samoin. Tämä johtuu osittain siitä, että autot kehittyvät ja vasta markkinoille tullut uusi auto on teknologialtaan täysin erilainen kuin kaksi vuotta sitten lanseerattu auto. Uudessa kampanjassa palkkion voi käyttää vain uuden henkilöauton hankintaan, joka on joko nollapäästöinen tai jonka päästöt ovat korkeintaan 140 g/km. Käytettyihin autoihin romutuspalkkiota ei voi hyödyntää.
Romutuspalkkio on voimassa vain määrättynä kampanja-aikana ja se järjestetään satunnaisesti valtion aloituksesta. Romutuspalkkiota ei ole tarjolla vuosittain, vaan aiemmat romutuspalkkiokampanjat on järjestetty muutaman vuoden välein, vuosina 2015, 2018 ja 2021. Kampanja kestää koko kampanja-ajan, ellei valtion talousarvioonsa varaama kokonaismääräraha romutuspalkkiota varten ehdi kulua loppuun sitä ennen. Vuonna 2021 määräraha oli 8 miljoonaa euroa, mutta se ehti jo viidessä kuukaudessa. Vuonna 2018 määrärahasta jäi käyttämättä noin 10 %. Erillistä romutuspalkkio kampanjaa ei ole vuodelle 2022. Lue lisätietoja auton romuttamisesta.
Romutuspalkkio on voimassa ainoastaan ennalta ilmoitettuna kampanja-aikana, ellei valtion varaama määräraha ehdi loppua tätä ajanjaksoa ennen. Tulevaa romutuspalkkiota voi hakea Traficomilta 1.1.2026 alkaen, ja haku koskee myös ajanjaksoa 1.10.2025–31.12.2027.
Vuonna 2021 romutuspalkkiokampanjaa pystyi hyödyntämään myös sähköpyörän ja joukkoliikenteen lippujen hankintaan. Uudessa kampanjassa painopiste on kuitenkin uuden auton hankinnassa, eikä muita hankintamuotoja (kuten sähköpyöriä) ole sisällytetty kampanjaan.
Toistaiseksi romutuspalkkio ei koske käytettyjä henkilöautoja. Myös uudessa kampanjassa romutuspalkkio on tarkoitettu vain uuden auton hankintaan, eikä sitä voi käyttää käytettyyn autoon. Palkkion ydinajatus on kannustaa vanhojen autojen omistajia vaihtamaan täysin uuteen, teknologialtaan aiempaa autoa puhtaampaan henkilöautoon.
Romutuspalkkion valtion osuutta haetaan suoraan Traficomista. Palkkion voi hakea, kun uuden auton tilaussopimus on tehty. Romutuspalkkio maksetaan kuitenkin vasta silloin, kun ostettu uusi auto on rekisteröity. Uuden auton ostajalla on myös mahdollisuus valtuuttaa autoliike hakemaan palkkiota. Tässä tapauksessa romutuspalkkio hyvitetään suoraan auton hinnassa.
Romutuspalkkion tarkat ehdot vaihtuvat vuosittain. Yleisesti periaate on kuitenkin ollut se, että auton omistaja ei voi romuttaa useampaa käytettyä autoa kerralla ja näin ollen saada enemmän romutuspalkkiota. Periaate säilyy samana nyt uuden kampanjan myötä: yhdestä romutetusta autosta voi saada vain yhden romutuspalkkion. Useampaa autoa ei voi romuttaa yhtä hankintaa varten.
Tapauskohtaisesti romutuspalkkioon voi toisinaan yhdistää muita tukia. Esimerkiksi vuonna 2021 kotitalouksille myönnetyn täyssähköauton hankintaan tarkoitetun 2000 €:n hankintatuen pystyi yhdistämään romutuspalkkioon. Tällöin kotitalouden oli mahdollista saada yhteensä jopa 4 500 €:n edestä tukea uuden auton ostamiseen. Tarkempia tietoja eri kausiluontoisten tukien ehdoista löydät esimerkiksi Autoalan tiedotuskeskuksesta. Uuden 2025 kampanjan osalta muista mahdollisista lisätuista ei ole vielä tietoa.
Kun romutuspalkkiohakemus on mennyt onnistuneesti läpi ja Traficom on sen myöntänyt, tulee romutettava auto viedä kierrätykseen viralliseen Suomen Autokierrätys Oy:n valtuutettuun vastaanottopisteeseen. Henkilöauton omistaja saa asioinnin lopuksi romutustodistuksen. Romutustodistuksen päivämäärän tulee olla välillä 1.10.2025–31.12.2027, jotta auto on oikeutettu kampanjan mukaiseen palkkioon. Lue lisää auton romuttamisesta täältä.