Rinta-Joupin toimistoissa hoituvat monenlaiset autoliikkeiden arjen askareet. Tehtävät pyörivät niin kauppa- ja rahoitussopimusten laadinnan parissa kuin autojen vakuuttamisissa ja rekisteröinneissä. Haastattelimme J. Rinta-Joupin Seinäjoen Jouppilantien toimiston naisia, myyntiassistentti Henna Niemelää ja konttoripäällikkö Jaana Hautiaislammia, heidän uristaan autoliikkeen toimistolla.
Ennen J. Rinta-Joupille tuloaan olivat molemmat naiset ehtineet hankkia vankkaa työkokemusta osittain samankaltaisista työtehtävistä. Jaanalla uraa autoliikkeessä oli vauhdittamassa pitkä työsuhde pankissa, ja Hennalla taas kokemusta oli ehtinyt kertyä vakuutusyhtiön leivissä. Lopulta molempien tie kuitenkin vei J. Rinta-Joupille ja sillä polulla on pysytty.
- Hakiessani J. Rinta-Joupille minua motivoi ennen kaikkea mielenkiintoiselta kuulostava työnkuva. Olettamukseni osoittautui oikeaksi ja olenkin viihtynyt talossa nyt jo 25 vuotta, kuvailee Jaana taipalettaan autoliikkeen toimistossa.
Kiinnostusta autoalaa kohtaan löytyy myös Hennalta. Hänelle ala on sydäntä lähellä työn lisäksi oman harrastuksen kautta.
- Minulla on koko elämäni ollut hieman niin sanottua poikamaista ajattelutapaa. Olenkin aina ollut kiinnostunut autoista sekä moottoripyöristä ja pitänyt niiden parissa hääräilystä. Hankin lopulta myös oman moottoripyörän, jonka kautta kiinnostukseni autoalaan on kasvanut yhä enemmän.
Autokauppa muuttuu nopeasti, joka toisaalta vaatii mukautumiskykyä, mutta ennen kaikkea tekee alalla työskentelevien työstä entistä kiinnostavampaa ja antaa mahdollisuuden jatkuvaan kehittymiseen. Hannan ja Jaanan työnkuvat eroavat osittain toisistaan, mutta molemmat kehuvat työnsä monipulisuutta.
- Hienoa työssäni on se, että päivittäin oppii jotakin uutta. Alan muuttuva luonne varmistaa sen, että koko ajan joutuu opiskelemaan ja olemaan ajan hermoilla. Työpaikalla kyllä kiirettä pitää, josta nautin ja jolloin olen elementissäni, kuvailee Jaana.
Kiireiden ohella ehtii toimistossa kuitenkin olla yhteydessä myös asiakkaisiin. Naiset mainitsevatkin asiakaspalvelun olevan heille mielekäs osa autoliikkeen arkea.
- Toimistolla saan vahvistaa asiakkaan ostopäätöstä puhelimitse ja kertoa erilaisista vaihtoehdoista auton hankintaan liittyen. Se on palkitseva tunne, kun asiakas on tyytyväinen onnistuneen ostokokemuksen vuoksi. Asiakaspintaan pääsen siis onneksi kiinni myös näin toimistolta käsin, kertoo Hanna.
Kehuja riittää toimiston naisilta myös etenkin mahtaville työkavereille ja ilmapiirille.
- J. Rinta-Jouppi on pitkän historian autoliike. Tietynlainen lämminhenkinen perheyrittäjyys näkyy hyvin niin yhtiön toiminnassa kuin työympäristössä, joka heijastuu myös työntekijöihin. Työhöni ja työpaikkaani olen ollut siis todella tyytyväinen, sanoo Hanna.
Haluatko lukea lisää J. Rinta-Joupin työntekijähaastatteluja? Lue Sarin urasta automyyjänä ja ota selvää, miten Markus päätyi myyntipäälliköksi. Katso myös Jouppilantien autovalikoima täältä ja löydä omasi!