Käytetyillä pakettiautoilla riittää kysyntää Suomessa, varsinkin suurten asutuskeskusten lomassa. J. Rinta-Joupilta kuitenkin puuttui ainoastaan paketti- ja lava-autojen myyntiin keskittyvä erikoisliike.
Huolellisen pohdinnan jälkeen Hämeenlinnan Tiiriössä sijaitsevan toimipisteen katsottiin olevan keskeisellä paikalla, hyvien tieliikenneyhteyksien varrella. Sijainti mahdollistaa erityisesti yrityksistä ja yrittäjistä koostuvan asiakaskunnan palvelemisen.
Hämeenlinnan vaihtoautomyymälän tuotevalikoima muuttui loppuvuodesta 2022 täysin hyötyajoneuvoihin keskittyväksi.
Myyntipäällikkö Aku Teppolan mukaan muutos oli aluksi pieni shokki. Hyvin nopeasti mies on kuitenkin tullut siihen johtopäätökseen, että vaihdos on ollut pelkästään positiivinen. Asiakkaat ovat nopeasti löytäneet tiensä myymälään ja päässeet tutustumaan sen hyötyajoneuvovalikoimaan.
– Hämeenlinna on sijaintinsa puolesta otollinen alue hyötyajoneuvojen myynnille. Se kattaa Pirkanmaan ja Etelä-Suomen aika lailla kokonaan. Ohimenevää liikennettä on paljon ja tänne on helppo löytää. Tuotteiden kysyntä ja asiakasvirtakin ovat kasvaneet muutoksen jälkeen selvästi. Laadukkailla pakettiautoilla on tarvetta yrityspuolella, sillä tiedusteluita tulee tasaiseen tahtiin.
Hämeenlinnan pakettiautokeskuksen valikoimaan mahtuu parhaimmillaan noin 150 ajoneuvon valikoima pakettiautoja, lava-autoja ja kevytkuorma-autoja. Ajoneuvoarsenaali on runsas ja asiakaskunta koostuukin erilaisista yrityksistä; muun muassa rakennusalan toimijoista ja maa-, sekä metsätalouden yrittäjistä ympäri maan.
– Ajoneuvojen kotiintoimituksia tehdään nykyään tosi paljon. Se alkaa olla tätä päivää. Meidän valikoimasta iso osa autoista löytää uuden kodin netin kautta myytynä pääkaupunkiseudulta. Sanoisin, että varmaan jopa puolet myynnistämme on etäkauppaa, Teppola kertoo.
Teppolan väite saa tukea kahden vuoden takaisesta tiedotteesta, jossa etäkaupan määrän kerrottiin kasvaneen merkittävästi autokaupassa. Vielä tähänkin päivään saakka ajoneuvojen kotiintoimitukset ovat olleet tasaisessa nousussa ja kotisivujen chat-palvelu on kasvattanut suosiotaan asiakkaiden keskuudessa huimasti.
Monille yrittäjille auto on välttämätön hankinta, joka perustuu tarpeeseen. Pakettiauto hankitaan, koska se on arjen työkalu, jota ilman toiminta ei ole mahdollista. Useat yrittäjät tietävät tarkalleen, mitä he tarvitsevat autoltaan ja kaupanteko on monesti henkilöautokauppaa suoraviivaisempaa.
– Pakettiauto ostetaan lähes poikkeuksetta tiettyjen perusominaisuuksien pohjalta. Ajoneuvoon ei liity juurikaan tunnepuolen asioita. Yrityksessä käyttäjiä on monia, joten auton pitää palvella kaikkia hyvin. Useasti yrityksen hankinnoista vastaava henkilö tuleekin varta vasten katsomaan vain yhtä tiettyä yksilöä, kun taas henkilöautopuolella asiakkailla on useampi vaihtoehto mielessä, Teppola sanoo.
Hyötyajoneuvokaupassa on myös toinen mielenkiintoinen piirre. Teppolan mukaan kovaan kulutukseen tulevissa autoissa ei pienet naarmut välttämättä aina häiritse ostavaa asiakasta, sillä oletuksena on, että niitä ilmaantuu omassa käytössä ennen pitkää kuitenkin.
Hämeenlinnan automyyjien on ollut helppo omaksua uusi tuotevalikoima ja tuore roolinsa hyötyajoneuvokauppiaina. Pakettiautojen valikoima on loppujen lopuksi enemmän tai vähemmän yksioikoinen ja iso osa kotimaan kysyntää pohjautuu muutamalle vahvalle perusominaisuudelle.
Vaikka uusia käyttövoimia kehitetään jatkuvasti, lähes kaikki hyötyajoneuvot käyttävät edelleen pääasiassa diesel-polttoainetta. Muita vaihtoehtoja ei käytettynä hirveästi tarjolla ole, ja se vähentää empimistä ja pohdintaa esimerkiksi auton käyttökustannusten osalta.
Suosituin väri pakettiautoissa on ehdottomasti valkoinen, sillä se on neutraali väri ja helppo teipata yrityksen logoilla.
Teknisiltä ominaisuuksiltaan useat pakettiautomallit ovat periaatteessa hyvin samankaltaisia. Ajo-ominaisuuksien sijaan tavaratilan suuruus onkin yksi keskeisimmistä kaupan ratkaisevista yksityiskohdista.
– Varmaan mielenkiintoisin ja pakettiautojen myynnin arkea avaava asiakaskohtaaminen sattui tässä taannoin. Asiakas pamahti paikan päälle tänne liikkeeseen, avasi auton takaovet ja tarkisti takatilan suuruuden. Muuta hänen ei tarvinnut tietää, vaan teki kaupat siltä seisomalta. Koeajokin jäi tekemättä, Teppola naurahtaa.
Hämeenlinnan pakettiautokeskuksen valikoimasta löytyy myös uudemmilla käyttövoimilla varustettuja ajoneuvoja, mutta niiden kysyntä on vielä rajattua. Keskimääräinen kantama sähköisellä pakettiautolla on vähän päälle sata kilometriä per latauskerta, joten ostajaehdokkaita on rajatusti.
Kilpailu hyötyajoneuvobisneksessä on kovaa ja kysyntä keskittyy tiettyihin malleihin. Tarjolla oleva valikoima ratkaiseekin sen, kuka toimija pärjää markkinoilla parhaiten. Suurimmaksi haasteeksi uudelle liikkeelle Teppolan mukaan muodostuu oikeanlaisten hyötyajoneuvomallien hankkiminen.
– Hyvä tuote löytää kyllä ostajansa. Halutuimmat yksilöt myydään nopeasti. Tämän vuoksi meillä on jatkuva ostotoiminta päällä ja ostamme pakettiautoja ihan kaikkialta. Mikäli sinulla, joka tätä juttua luet on pihassa ylimääräinen paku, niin älä epäröi kaupata sitä meille kotisivujemme lomakkeen kautta. Teemme tarjouksen, josta et voi kieltäytyä – ja kaupat tehdään nopeasti!
Myyntipäällikkö Teppolan mukaan muutama valikoitu keskisuuri pakettiauto ei ole menettänyt suosiotaan vuosien saatossa. Niiden koot, tekniset eroavaisuudet ja ominaisuuksien erot ovat miehen mukaan marginaaliset. Ostajat eivät juuri poikkea toisistaan, vaan ostoon vaikuttaa viime kädessä lähinnä asiakkaan omat merkkimieltymykset.
Suosituimmat pakettiautomallit |
Ford Transit Connect |
Volkswagen Transporter |
Mercedes-Benz Vito |
Lava-autoissa, eli pick-upeissa on myös määrätyt klassikkomallit, kysyntä on vankkaa vuodesta toiseen. Nämä automallit ovat erityisen suosittuja kiinteistöhuoltoalan ammattilaisten, maakoneurakoitsijoiden sekä metsä- ja maatalousyrittäjien keskuudessa.
Suosituimmat lava-automallit |
Ford Ranger |
Toyota Hilux |
Volkswagen Amarok |
SEURAA MEITÄ!