Yhden miehen unelma ja sitkeys muuttivat tyhjät tilat menestyväksi korjaamoksi
Vuonna 2012 Helsingin Ala-Tikkurilan toimipisteessä oli vain autio huoltotila, muutama käyttökelvoton työkalu ja paljon tyhjää ilmaa. Kun Rainer "Raikka" Ehro astui J. Rinta-Joupin palvelukseen jälkimarkkinointipäällikkönä, hän tiesi, että työ edessä olisi valtava. “Tämä ei ollut helppo paikka aloittaa, mutta minä pidän haasteista. Kaikki piti rakentaa alusta, mutta niinhän ne parhaat tarinat alkavat,” hän sanoo.
Rainerin tarina Ala-Tikkurilan huoltotoiminnan rakentamisesta on kertomus sitkeydestä, rohkeudesta ja siitä, miten oikealla asenteella mahdoton muuttuu mahdolliseksi. Tämä on myös kertomus ihmisistä, sillä Rainerin mukaan korjaamo ei ole vain koneita ja työkaluja – se on ennen kaikkea ihmisiä.
Pitkä ura autoalalla
Rainerin matka autoalalla alkoi jo vuonna 1975. Hän valmistui ammattikoulusta vuonna 1978 ja siirtyi töihin mekaanikoksi Konela-autolle. Jo opiskeluaikoina hän tiesi, että halusi olla enemmän kuin mekaanikko. “Minulla oli aina se palo kehittää toimintaa ja oppia uutta. Pääsin esihenkilötehtäviin jo vuonna 1981, ja siitä lähtien olen johtanut erilaisia korjaamoyksiköitä,” hän muistelee.
Vuonna 1994 Rainerista tuli jälkimarkkinointipäällikkö, ja tästä roolista hän otti mukaansa arvokasta kokemusta myös J. Rinta-Joupille. “Kun aloitin täällä, olin jo nähnyt kaikenlaista. Mutta jokaisessa uudessa alussa on oma taikansa. Ala-Tikkurila oli kuin tyhjä kangas, johon sain maalata oman visioni.”
Korjaamon alkuvuodet – “Olihan se aikamoinen sekamelska”
Kun Rainer astui Ala-Tikkurilan korjaamon tiloihin ensimmäistä kertaa, hän tiesi heti, että työtä oli paljon. "Osa kiinteistön mukana hankituista työkaluista oli hävinnyt mystisesti, lattiat olivat huonossa kunnossa, ja koko paikka kaipasi suunnittelua. Muistan, miten ensimmäisiä viemäreitä porattiin lattiaan letkun avulla: katsoimme, mihin vesi valui, ja päätimme, että siihen tulee kaivo,” Raikka nauraa.
Hän alkoi rekrytoida henkilökuntaa ja hankkia välineistöä. “Halusin tiimiin ihmisiä, joilla oli paitsi teknistä osaamista, myös kykyä kohdata asiakas inhimillisesti. Hyvä mekaanikko on kuin hyvä lääkäri – asiakkaan pitää voida luottaa häneen,” Raikka sanoo.
Ensimmäisten vuosien aikana toiminta kasvoi nopeasti, mutta se vaati myös pitkiä päiviä. "Jouduimme aluksi tekemään paljon kompromisseja, mutta hiljalleen saimme kaiken toimimaan. Kun näimme ensimmäistä kertaa, että korjaamo oli voitollinen, se oli suuri juhlan aihe.”
Erotuomarin rooli on opettanut paljon myös korjaamon johtamisesta
Rainerilla on poikkeuksellinen tausta, joka on vaikuttanut hänen johtamistyyliinsä. Hän on toiminut erotuomarina vuosikymmenten ajan niin jääkiekko- kuin salibandyliigassa. Vaativat tilanteet pelikentillä ovat opettaneet hänelle, miten pitää kaikki langat käsissään paineenkin alla. "Erotuomarina olen tottunut siihen, että kaikki eivät ole tyytyväisiä jokaiseen ratkaisuun, mutta säännöt ovat olemassa, jotta peli pysyy hallinnassa," hän kertoo.
Erotuomarikokemuksensa hän on siirtänyt sujuvasti myös korjaamotyöhön ja esihenkilötehtäviin. "Työni on vähän kuin erotuomarin rooli: kaikkien pitää tietää, miten pelataan, ja sen jälkeen homma sujuu. Mutta huumori on se liima, joka pitää kaiken koossa,” Raikka sanoo pilke silmäkulmassa.
Rainer muistelee erästä tilannetta, jossa asiakas tuli huoltoon kovin sanoin, vaatimaan palvelua heti. "Hän alkoi listata, kuinka tuntee kaikki tärkeät ihmiset. Minä sanoin hänelle, että sinunhan pitäisi tuntea minut noiden muiden sijaan, sillä minä päätän tässä paikassa!” Rainer kertoo hymyillen. Tilanne päättyi naurun säestämänä, ja asiakkaasta tuli lopulta yksi korjaamon vakioasiakkaista. "Joskus pieni huumori voi keventää tunnelmaa ja luoda pohjan pitkäaikaiselle asiakassuhteelle," Rainer summaa.
Autojen kehitys ja sähköautot – “Täytyy sopeutua, ei vastustaa”
Tekniikan kehitys on muuttanut huoltotoimintaa valtavasti vuosikymmenten aikana. “Kun aloitin, öljyt vaihdettiin kahdesti vuodessa, keväisin ja syksyisin, ja huoltovälit olivat 5 000 kilometriä. Nykyään puhutaan jopa 50 000 kilometristä. Sähköautot ovat tuoneet omat haasteensa, mutta myös mahdollisuuksia.”
Rainerin mukaan sähköautojen myötä huollon sisältö on muuttunut kevyemmäksi. “Ei ole öljynvaihtoja, ei sytytystulppia. Mutta se tarkoittaa, että meidän täytyy keksiä uusia tapoja tuottaa arvoa asiakkaalle – vaikkapa renkaiden ja lisävarusteiden myyntiä.”
Uusi vaihe vuodesta 2025 alkaen
Vuonna 2025 Ala-Tikkurilan Ford-merkkihuolto jatkuu entiseen tapaan. Kia-merkkihuoltotoiminta sen sijaan päättyy, ja sen huolto siirtyy osaksi Autoasi-verkostoa. Tämä ei Raikan mukaan kuitenkaan muuta asiakkaan näkökulmasta mitään. "Samat ihmiset, samat työkalut, samat alkuperäisosat. Haluamme, että asiakkaat voivat edelleen luottaa meihin – nyt vain vähän edullisemmin,” hän vakuuttaa.
Mitä seuraavaksi?
Rainerin ura on kääntymässä kohti uutta vaihetta, sillä hän on jo ikään kuin "jatkoajalla". Vaikka eläkeikä on jo saavutettu, hän on edelleen mukana huoltotoiminnan arjessa varmistamassa, että kaikki sujuu parhaalla mahdollisella tavalla. "Olen aina rakastanut tätä työtä, ja vielä löytyy virtaa hoitaa asiat kuntoon ennen kuin siirryn lopullisesti eläkkeelle," hän toteaa hymyillen.
Rainer toimii tällä hetkellä virkaa tekevänä jälkimarkkinointipäällikkönä, varmistaen, että korjaamon toiminta pysyy vahvalla pohjalla myös tulevaisuudessa. "Olen aina uskonut siihen, että hyvä johtaja ei vain tee työtään, vaan jättää selkeän perinnön. Haluan varmistaa, että asiakkaamme ja henkilökuntamme voivat luottaa siihen, että toiminta jatkuu saumattomasti,” hän kertoo.
Vaikka eläköityminen häämöttää, Rainer ei näe sitä loppuna vaan uutena mahdollisuutena. "Eläkkeelle jääminen ei tarkoita, että kadottaisin kiinnostukseni autoihin ja ihmisiin. Voi olla, että löydän uusia tapoja jakaa kokemuksiani, ehkä mentorina tai muuten vain ystävänä alalle," hän pohtii hyväntuulisena.
Lopuksi Raikka tiivistää tunteensa tyylilleen uskollisesti, pilke silmäkulmassa: "Kun katson taaksepäin, voin sanoa, että tämä on ollut upea matka. Olen nähnyt korjaamomme kasvavan tyhjästä siihen, mitä se on tänään. Tiedän, että jätän jälkeeni toiminnan, johon voi luottaa ja jonka varaan on hyvä rakentaa tulevaisuutta. Parasta tässä kaikessa on ollut nähdä tiimin yhteenkuuluvuus, tyytyväiset asiakkaat ja se, että kaikki vain toimii. Siitä tulee todellinen onnistumisen tunne."
Raikan tarina on muistutus siitä, että intohimo, sitkeys ja ripaus huumoria voivat tehdä työstä enemmän kuin vain työtä – ne voivat luoda elämäntyön.