Sähköauton kululaskuri auttaa sinua arvioimaan sähköautoilun kannattavuutta suhteessa polttoainekäyttöisiin autoihin. Voit käyttää laskuria myös vertaillaksesi eri sähköautojen kustannuksia ja löytääksesi omiin ajotarpeisiisi taloudellisimman vaihtoehdon. On hyvä muistaa, että sähköautoilun kustannuksiin vaikuttavat, niin sähköenergian hinta, kuin oman ajokäyttäytymisesi ja ajo-olosuhteiden tekijät.
Etkö tiedä, mitä sähköauto kuluttaa? Siirry sähköauton kulutuslaskuriin tai katso esimerkkilistaus sähköautojen keskimääräisestä kulutuksesta.
Testaa sähköauton kululaskuria ja selvitä tarkasti, mitä sähköautolla ajaminen sinulle maksaa!
17 kWh/100 km
6.75 snt/kWh
Sähkön hinta ei huomioi mahdollisia sähkönsiirtomaksuja.
Sähkökustannukset: 1.69 €/100 km.
Matkan pituus: 100 km, koko matkan kustannukset: 1.69 €.
Laskurissa ei ole huomioitu latauksenaikaista lataushäviötä, joka on noin 10 %.
Sähköauton kulutus on tärkeä huomioida auton hankintaa ja käyttöä suunniteltaessa, sillä se vaikuttaa suoraan ajokustannuksiin. Uudella sähköauton kulutuslaskurilla voit helposti arvioida sähköautolla ajamisen kuluja omiin tarpeisiisi sopivalla tarkkuudella. Laskurissa on liukusäädin, jolla säädät sähköauton keskimääräistä kulutusta (kWh/100 km) ja sähkön hintaa (snt/kWh). Lisäksi voit syöttää erilliseen kenttään haluamasi kilometrimäärän, jolloin laskuri kertoo, paljonko ajaminen maksaisi tällä matkalla antamiesi arvojen perusteella.
Laskuri antaa nopeasti tarkan arvion ajokustannuksista valitsemallesi matkalle. Syötä vain auton keskimääräinen kulutus, sähkön hinta ja arvioitu ajomatka – laskuri laskee automaattisesti ajokustannukset per 100 km tai koko matkalle. Näin voit tehdä vertailuja erilaisten ajokustannusten, kuten eri sähkön hintojen ja kulutuksen välillä. Tämä auttaa tekemään kustannustehokkaampia päätöksiä, esimerkiksi valitsemalla latausajankohdat, jolloin sähkön hinta on edullisimmillaan.
Etkö tiedä, kuinka paljon sähköauto kuluttaa? Voit laskea sähköautosi keskimääräisen kulutuksen helposti alla olevan laskurin avulla. Syötä vain akun käytettävissä oleva maksimikapasiteetti (kWh) ja sähköinen toimintamatka (km). Laskuri näyttää sinulle, kuinka paljon energiaa autosi kuluttaa keskimäärin 100 kilometrillä.
Sähköautojen keskimääräiset kulutuslukemat vaihtelevat merkistä ja mallista riippuen. Tässä muutamia esimerkkejä:
Kuten huomaat, keskimääräinen kulutus voi vaihdella huomattavasti sähköautomerkkien välillä. Huomaa kuitenkin myös, että saman mallin sisällä on eroja riippuen esim. akkutekniikasta, sekä auton vetotavasta. Kulutukseen vaikuttavat lisäksi myös kuljettajan ajotyyli, vallitsevat sääolosuhteet ja tieprofiili.
Siirry takaisin sivuston yläosassa olevalle sähköauton kululaskurille.
Sähköautomallit, jotka ovat erityisen matalakulutuksisia ja tunnettuja energiatehokkuudestaan. Nämä mallit kuluttavat yleensä keskimäärin alle 15 kWh/100 km, mikä auttaa pitämään ajokustannukset erittäin alhaisina. Mallien pieni kulutus johtuu useimmin pienemmästä koosta ja esim. kevyemmästä akuston koosta. Tämä tekee niistä loistavan vaihtoehdon, jos tavoitteena on vähentää energiakuluja ja maksimoida ajomatka yhdellä latauksella.
Sähköautomallit, joiden kulutuslukemat ovat keskimääräisiä, eli noin 15–20 kWh/100 km välillä. Nämä mallit tasapainottavat energiatehokkuuden ja suorituskyvyn, mikä tekee niistä kustannustehokkaita arkikäyttöön. Näissä malleissa kulutuslukemat ovat tasapainossa, ja ne tarjoavat yleensä hyvän toimintasäteen, kohtuullisen hyvin tilaa perheellekin, sekä miellyttävän ajokokemuksen kohtuullisilla energiakustannuksilla. Tämä tekee niistä suositun valinnan monille sähköautoilijoille.
Sähköautomallit, joiden kulutuslukemat ovat keskimääräistä suurempia, eli yli 20 kWh/100 km. Näissä autoissa on usein voimakkaampia akkuja ja tehokkaampia moottoreita, jotka vaikuttavat suurempaan energiankulutukseen. Näissä malleissa korkea suorituskyky ja usein suuremmat akkukapasiteetit voivat nostaa sähkönkulutusta verrattuna kevyempiin ja vähemmän tehoa vaativiin malleihin. Kulutukseen vaikuttavat lisäksi auton koko, aerodynamiikka ja ajotapa, joten yksittäisen mallin tarkat kulutuslukemat voivat vaihdella merkittävästi.
Sähköautojen kulutuksen laskeminen antaa realistisen kuvan siitä, mitä ajaminen maksaa verrattuna perinteisiin polttomoottoriautoihin. Sähköautoilussa on myös monia kustannussäästöjä pitkällä aikavälillä: sähkö on yleisesti edullisempaa kuin bensiini, ja sähköautoissa huoltotarve on vähäisempi. Lisäksi monet sähköautoilijat voivat hyödyntää edullisempia yöaikaisia lataushintoja.
Sähköautoilu tarjoaa merkittäviä kustannussäästöjä ja monia etuja, jotka houkuttelevat yhä useampia autoilijoita siirtymään perinteisestä polttomoottorista sähköön. Suorat säästöt syntyvät ennen kaikkea polttoaineen korvautumisesta sähköllä, jonka hinta on yleensä selvästi alhaisempi kuin bensan tai dieselin, erityisesti kun ladataan kotona tai hyödynnetään julkisten latauspisteiden alennusaikoja. Pitkällä aikavälillä sähköautoilun edullisuus tulee erityisesti esiin päivittäisessä ajossa ja pidemmissä matkoissa.
Sähköauton hankintahinta on kuitenkin yleisesti ottaen kalliimpi kuin tavallisen polttomoottoriauton. Vaikka alkuinvestointi voi olla suurempi, sähköautojen kustannustehokkuus päivittäisessä käytössä kompensoi tätä pitkällä aikavälillä. Lisäksi sähköautoja tulee jatkuvasti lisää myös käytettyjen autojen markkinoille, mikä tekee niistä saavutettavamman vaihtoehdon. Käytettyjen sähköautojen tarjonnan kasvaessa hintoihin on alkanut tulla kilpailua, ja edullisempia vaihtoehtoja löytyy yhä enemmän, mikä houkuttelee uusia ostajia siirtymään sähköautoiluun.
Toinen merkittävä säästö syntyy huoltokuluissa. Sähköautot ovat teknisesti yksinkertaisempia kuin polttomoottoriautot, sillä niissä ei ole esimerkiksi öljynvaihtoa vaativaa moottoria, monimutkaista vaihteistoa tai polttoainejärjestelmää. Yksinkertaisempi rakenne tarkoittaa vähemmän kuluvia osia ja siten harvempia huoltotoimenpiteitä. Myös sähköauton jarrut kestävät pidempään regeneratiivisen jarrutuksen ansiosta, joka hidastaa autoa samalla, kun se lataa akkua.
Sähköauton lataaminen kotona voi olla erityisen edullista, ja monet sähköautoilijat hyödyntävät esimerkiksi yöajan halvempia sähköhintoja. Laskennallisesti sähköautolla ajaminen maksaa keskimäärin noin 2–4 euroa per 100 km, kun taas vastaavalla bensiiniautolla kustannus voi olla moninkertainen. Julkisten latauspisteiden hinnat vaihtelevat, mutta lataaminen on silti useimmiten polttoaineen tankkausta edullisempaa, erityisesti edullisissa peruslatauspisteissä.
Sähköautoiluun liittyy usein myös verohelpotuksia, jotka vähentävät autoon liittyviä kustannuksia. Suomessa sähköautoilijat voivat hyödyntää esimerkiksi verotuksellisia etuja työsuhdeautoissa, ja monilla alueilla sähköautoille on tarjolla edullisia pysäköintimaksuja ja vapautuksia tietulleista. Sähköauton hankintaa ja latausinfran kehittämistä tuetaan myös erilaisin valtionavustuksin, mikä madaltaa sähköautoilun kustannuksia entisestään.
Ympäristöedut tuovat sähköautoilulle vielä oman arvonsa. Koska sähköautot eivät tuota ajossa lainkaan hiilidioksidipäästöjä, ne vähentävät merkittävästi liikenteen ilmastovaikutuksia. Tämä on erityisen tärkeää, kun lataus sähköverkosta on tuotettu uusiutuvilla energialähteillä. Monet sähköautoilijat kokevatkin, että ajaminen on paitsi edullista, myös vastuullinen valinta tulevaisuuden kannalta. Sähköauton lataaminen kotona uusiutuvalla sähköllä tekee siitä vielä kestävämmän ja vähäpäästöisemmän.
Monet sähköautoilijat arvostavat sähköautoilun hiljaisuutta ja pehmeää ajotuntumaa. Sähkömoottori tarjoaa tasaisen ja välittömän kiihtyvyyden, mikä tekee ajokokemuksesta sujuvan ja mukavan niin kaupungissa kuin maantiellä. Lisäksi monissa sähköautoissa on edistyneitä teknologiaratkaisuja, kuten älykäs energianhallinta ja mahdollisuus ohjata latausta etänä sovelluksen kautta, mikä lisää ajomukavuutta.
Myös latausverkoston jatkuva laajentuminen tukee sähköautoilun kannattavuutta, kun yhä useampi latausasema lisää mahdollisuuksia käyttää sähköautoa huolettomasti eri paikoissa.
Sähköautoilu tuo siis merkittäviä säästöjä polttoaineessa, huolloissa ja verotuksessa, minkä lisäksi se on ympäristöystävällisempi valinta ja tarjoaa nykyaikaisia teknologioita, jotka tekevät ajamisesta mukavampaa.
Lataushäviö tarkoittaa sähköenergian osuutta, joka menetetään akun lataamisen aikana, eikä se päädy suoraan akun varaukseksi. Tämä hävikki syntyy pääosin lämmön muodossa ja riippuu esimerkiksi akun lämpötilasta, latausnopeudesta ja käytetystä latauslaitteesta.
Lataushäviön suuruus
Keskimäärin lataushäviö sähköautoissa on noin 5–15 %, mutta se voi olla suurempikin, jos latausolosuhteet eivät ole optimaaliset. Esimerkiksi pikalatauksessa lataushäviö voi olla suurempi, koska nopea lataus tuottaa enemmän lämpöä, joka ei päädy suoraan akkuun vaan menetetään ympäristöön.
Lämpötilan vaikutus
Kylmissä olosuhteissa akun esilämmitys ja latauslämpötilan ylläpitäminen voivat vähentää lataushäviötä, koska akku latautuu tehokkaammin lämpimänä. Talvella akun lataaminen suoraan pikalatauksella ilman esilämmitystä voi lisätä lataushäviötä.
Lataustehon optimointi
Kotilataus hitaammalla latausnopeudella tuottaa vähemmän häviöitä verrattuna pikalataukseen, ja siitä voi olla apua, jos lataushäviöiden minimointi on tärkeää. Erityisesti pitkissä latausjaksoissa yön yli tapahtuva lataus matalalla teholla voi vähentää häviöitä ja pidentää akun käyttöikää.
Akun lataustason vaikutus
Lataushäviöt voivat vaihdella myös akun varaustason mukaan, ja häviöt ovat usein suurempia lähellä akkujen äärirajoja, eli kun akkua ladataan 90 %:sta 100 %:iin asti. Siksi latauksen rajoittaminen noin 80 %:ssa voi olla hyödyllistä sekä häviöiden että akun käyttöiän kannalta.
Vaikka lataushäviöitä ei voi täysin välttää, niiden minimointi voi auttaa pidentämään akun käyttöikää ja parantamaan auton energiatehokkuutta, mikä tekee sähköautoilusta entistä vaivattomampaa ja ympäristöystävällisempää.
Siirry takaisin sivuston yläosassa olevalle sähköauton kululaskurille.
Lue myös toinen blogikirjoituksemme aiheesta paljonko sähköautoilla ajaminen maksaa.